A társasházi elektromos autó töltés egy olyan terület, ahol számos megválaszolatlan kérdés és vitatható megoldás található.
Ebben a cikkben az 5 leggyakrabban előforduló tévhitet járjuk körül, amivel eddig találkoztunk a piacon.
Tartalomjegyzék
1.tévhit: Nem szükséges még a társasházi autó töltéssel foglalkozni
Az elektromos autó töltés társasházakban még nem olyan elterjedt mint a családi házaknál. Az igények kis száma miatt sokan nem foglalkoznak ezzel a kérdéskörrel, inkább megvárják míg megnövekednek az ilyen kérések.
Az alábbi adatok a társasházi autó töltést befolyásoló tényezőket összegzik:
Az elektromos autók száma pár éven belül eléri a 20%-ot
Az elektromos autó tulajdonosok 90%-a már most az otthoni töltést részesíti előnyben
Magyarországon a lakosság 40%-a él társasházakban
Ez alapján már látható, hogy az elektromos autók számának növekedésével és az otthoni töltés előtérbe kerülésével a társasházi elektromos autó töltés megoldása elkerülhetetlen lesz.
Sok társasházban már jelenleg is felmerült az igény, amit az esetek többségében a lakók maguknak oldanak meg. Ez nagy valószínűséggel azt eredményezi, hogy különböző márkájú töltők lesznek a garázsban, mely a kezdeti időszakban még nem jelent problémát. Egy-két év múlva - amikor már nem lesz minden lakónak lehetősége töltőt igényelni - egy egységes rendszer bevezetése lesz szükséges. Ennek feltétele, hogy a töltők azonos márkájúak legyenek, alkalmasak energiamenedzsmentre és tudjanak kommunikálni egymással (ez sokszor felhő alapú, egy eleme a modbus mérő). Ez azzal járna, hogy azon lakóknak akik már vásároltak autó töltőt, le kellene azt cserélniük, ami nagy költséget jelent számukra. Ennek elkerülése érdekében érdemes előre felmérni a közép és hosszútávú igényeket is, és ennek megfelelően elkezdeni a társasházi elektromos autó töltés megvalósítását.
2.tévhit: A társasházi autó töltés nem biztonságos
Sokan tartanak a társasházi elektromos autó töltéstől biztonsági megfontolásból, mert úgy gondolják az elektromos autók gyakran kigyulladnak, meghibásodnak működés és töltés közben. Ezt a nézetet igazolja látszólag az égő villanyautókról megjelent számos cikk és videó.
Ezzel szemben a statisztikák más gyakoriságról számolnak be. A Tesla esetében például csak minden megtett 210 milliomodik kilométerre jutott tűzeset 2012 óta, melyben voltak olyan esetek amit nem az autó meghibásodása okozott. Emellett fontos kiemelni, hogy az elektromos járművek tervezése során a gyártók figyelembe veszik mindazokat a biztonsági szabályozásokat, amelyeknek egy hagyományos autó tervezésekor is meg kell felelniük. Ebbe beletartozik minden alkatrész és funkció az akkumulátortól a töltésig. Ennek megfelelően úgy tervezik az autókat, hogy alkalmasak legyenek a zárt garázsokban való töltésre is, mely nemzetközileg engedélyezett.
Az esetleges tűzesetek megszüntetésére egyre jobb eszközök állnak rendelkezésre. Hazánkban például egy olyan többször használható tűzoltó takarót vezettek be, mely egyrészt hatékonyabban oltja az ilyen jellegű tüzeket, másrészt növeli a tűzoltói beavatkozások biztonságát.
A töltés közbeni balesetek, tűzesetek rövidzárlatok elkerülhetőek, ha szakember végzi a telepítést a szabványoknak megfelelően, a tűzszakaszhatárokat is figyelembe véve. A nem szabályszerűen vagy engedély nélkül történő telepítés azonban okozhat ilyen problémákat. Ezért érdemes szakértő céget megbízni, aki rendelkezik a megfelelő tapasztalattal, engedéllyel és szaktudással a töltőinfrastruktúra biztonságos kiépítéshez.
A jelenlegi országos tendencia azt mutatja, hogy egyre több villanyautó lesz hazánkban: néhány év múlva az autók 20%-a már elektromos lesz, vagyis egy 100 parkolóhelyes társasházban átlagosan 20 ilyen autó fog parkolni. Ezért a jövőben nem a villanyautók elkerülése hanem a biztonságos töltés kivitelezése kerül majd előtérbe.
3. tévhit: Nincs elég energia a társasházban elektromos autó töltésre
Sok társasház esetén előfordul, hogy a kihívott villanyszerelő felmérése alapján viszonylag kevés (például 11 kW) energia marad használaton kívül, amit autó töltésre tudnak használni. Így egyszerre 3 autó tud tölteni 3,6 kW-os konnektoros töltés esetén. Ha ennél többet kötnek a társasházi hálózatra akkor az áramkimaradásokat okozhat, ezért nem biztonságos. Van egy olyan megoldás azonban ami lehetővé teszi, hogy 3 autó helyett akár 13 is töltsön egyidőben, minden probléma nélkül.
Az energiamenedzsment, mint funkció megakadályozza a biztonsági problémák felmerülését, mert nem engedi, hogy a töltés túllépje a rendelkezésre álló kapacitást.
Az energiamenedzsmenthez szükséges egy olyan okos eszköz ami képes nyomon követni a társasház fogyasztását minden pillanatban. Ennek köszönhetően mérhető, hogy mennyi energiát használnak a liftek, mennyit a világítás, és mennyi energia “marad szabadon”. Vagyis a rendszer a helyszínen, valós időben elemzi az autótulajdonosok töltési igényét és a szabad kapacitást, és ennek megfelelően osztja el azt. Ez azt jelenti, hogy az autók csak annyival töltenek ami nem zavarja a társasház többi rendszerét.
A példában szereplő 11 kW-ot a 12 óra alatt az okos rendszer folyamatosan el tudja osztani az autók között (11*12/10=13,2). Ezzel a módszerrel összesen 13 autó tud tölteni a társasházban. Emellett a lifteknek szánt energiát is tudja használni a rendszer, amikor azok nem működnek, ami további 11 kW-ot jelenthet. Ennek köszönhetően újabb 13 autótulajdonos élhet az otthoni töltés lehetőségével.
4.tévhit: A közös órára való egyéni csatlakozás a legegyszerűbb és legjobb megoldás
Társasházi elektromos autó töltésnek három különböző megvalósítása lehet:
Saját órára egyénileg
Közös órára csatlakozva
Új óra nyitásával
Mind 3 megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, ezért társasházanként változó hogy melyik lehet a megfelelő.
A saját órára csatlakozás azt jelenti, hogy az adott lakó a saját fogyasztásmérőjére csatlakozik rá, amiről a többi elektromos berendezést is megy. Ennek előnye, hogy könnyen nyomon követhető a fogyasztás, a villanyszámla fogja tartalmazni a töltés árát is. A kiépítés egyszeri költséget jelent a lakó számára. Jó megoldás ha az óra és a parkoló közel van egymáshoz, azaz egy szinten van.
Másik oldalról megközelítve ez a megoldás rendkívül költséges lehet, akár milliós nagyságrendű. A legfontosabb szempont tehát hogy milyen messze van a saját óra a parkolóhelytől. Ha a lakás a 4. a parkolóhely pedig a -2 emeleten van akkor szinten megoldhatatlan a szabványos kivitelezés.
A szabályossághoz hozzátartozik a tűzszakaszhatárok figyelembevétele, a biztonsági problémák elkerülése érdekében. Még egy fontos elem, hogy a saját órára való kapcsolódás sem nyújt végleges megoldást, hiszen ha minden lakó ezt a megoldást választja akkor egy idő után ez ugyanúgy túlterheli a társasházi rendszert, hiszen a régebbi építésű házaknál a hálózatot nem elektromos autó töltésre tervezték.
Második lehetőség a közös órára csatlakozás, mikor a lakó a társasházi közösségi mérőre kapcsolódik rá. Ez egy gyors megoldást jelenthet számukra, valamint a kivitelezés is egyszerű, mert legtöbb esetben egy szinten van az óra és a parkoló.
Hátránya, hogy nehéz az egyéni fogyasztás és az autó töltésre használt energia nyomonkövetése, főleg, ha a csatlakozás a közös képviselő tudta vagy beleegyezése nélkül történik. Az első pár autó csatlakozásakor még ez nem jelent problémát, de egy idő után kapacitáshiány fog kialakulni, és ha túl sokan csatlakoznak rá akkor túlterhelik a rendszert, ami áramkimaradáshoz vezet.
Piackutatásunk alapján 3-4 kocsit bír el probléma nélkül a közös óra. Ha ennél több igény van akkor a megfelelő műszaki megoldás az, ha a közös óra után beiktatunk egy mérőórát, mellyel követhető az autó töltők fogyasztása, a lakók ugyanolyan márkájú töltőket használnak, melyek képesek az energiamenedzsmentre.
Harmadik megoldás az új óra nyitása. Ebben az esetben a társasház vagy a lakó igényelheti a szolgáltatótól új mérőóra nyitását, melyet az elektromos autó töltésre dedikálnak. Így ez független a többi lakótól és egyszerű az autó töltők fogyasztásának nyomon követése.
Ennek megvalósítása azonban nagyon drága és időigényes, akár több évet is igénybe vehet. A pénzügyi beruházás miatt szavazási nehézségek merülhetnek fel a közgyűlésen, ami tovább hosszabbíthatja az új óra nyitáshoz szükséges időtartamot.
A folyamat koordinálásával kapcsolatos feladatok szintén a közös képviselőre fognak hárulni. Ezzel a megoldással kapcsolatban fontos még kiemelni, hogy nem lehet korlátlan mennyiségű új órát nyitni jelentős közműfejlesztés nélkül. Erre jelenleg nincs is szükség, ugyanis a legtöbb társasházban van elég szabad energia, csak megfelelően kell kihasználni azt.
5.tévhit: A konnektoros töltés ugyanolyan jó, mint egy fali töltő használata
Az elektromos autókhoz kapott normál konnektorba csatlakoztatható, töltő jellemzően 10 A áramot szolgáltat, vagyis a teljesítménye 2,3 kW. Ezzel a teljesítménnyel egy átlagos elektromos autó 20 óra alatt töltődik fel. Fontos szempont, hogy a háztartási konnektorokat nem olyan folyamatos, nagy terhelésre tervezték, amit egy autó töltő jelent. Illetve ha nincs a parkolóhoz megfelelően közel konnektor, és a töltést hosszabbítóval valósítják meg, az biztonsági problémákat okozhat.
Ezzel szemben egy megfelelően kiválasztott és telepített fali töltő teljesítménye, mely az elektromos hálózatra csatlakozik, általában 11 kW. Ezzel a teljesítménnyel az átlagos töltési idő 4 órára rövidül. A piaci kínálatban találhatók 22kW-os töltők is, ám azok kiépítése nem optimális a hálózat terheltsége szempontjából. A fali töltők beépített biztonsági elektronikájának köszönhetően megelőzhetők a biztonsági problémák, ha azt egy szakértő a szabványoknak megfelelően telepítette.
Érdekes példa, hogy Norvégiában már betiltották az elektromos autók konnektorról való töltését a biztonság növelése érdekében. A NEK 400-as kisfeszültségű elektromos berendezésekre vonatkozó előírások változása értelmében az elektromos autók töltéséhez sem a hagyományos, sem az ipari aljzatok nem megfelelőek. Vagyis az otthoni töltés csak fali töltővel oldható meg.
コメント