Az elektromos autók vásárlása azok számára előnyös, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet, és napi ingázásra használják járművüket. Az elektromos autók különösen akkor érik meg, ha rövid- vagy középtávú utakra használjuk őket, lehetőségünk van otthon vagy munkahelyen tölteni, és fontos számunkra a halk, rázkódásmentes vezetés. Állami támogatások és városi használat esetén is előnyös választás, mivel fenntartásuk olcsóbb és környezetbarátabb.
Az elektromos autók megtérülése körülbelül 3-6 év vagy 40 000-100 000 megtett kilométer után várható. A megtérülést befolyásolja az autó típusa, az állami támogatások, a zöld rendszámos kedvezmények, valamint az éves futásteljesítmény.
Az üzemanyag- és töltési költségek terén az elektromos autók jelentős előnyt élveznek: az elektromos autók töltési költségei jelentősen alacsonyabbak, ami éves szinten akár félmillió forintos megtakarítást is jelenthet a hagyományos üzemanyagokhoz képest.
A fenntartási költségek az elektromos autók esetében alacsonyabbak lehetnek a kevesebb karbantartási igény miatt, bár a magasabb biztosítási díjak ellensúlyozhatják ezt a megtakarítást. Az elektromos autók teljes élettartamuk alatt körülbelül 25%-kal lehetnek olcsóbbak, mint a benzines és dízeles autók, bár a magasabb vételár visszatartó erő lehet.
Költségek | Elektromos autó | Benzines/dízeles autó |
Üzemanyag költség havi szinten | 15 000-20 000 | 50 000 -60 000 |
Üzemanyag költség éves szinten | 180 000 - 250 000 | 600 000-750 000 |
Karbantartás költsége havi szinten | 4000-5000 | 11 000 - 13 000 |
Karbantartás költsége éves szinten | 48 000-60000 | 132 000 -156 000 |
Biztosítás költsége havi szinten | 16 000 -17 000 | 12000-13000 |
Biztosítás költsége éves szinten | 192 000 - 204 000 | 144 000 -156 000 |
Összesített költségek havi szinten | 35 000 - 42 000 | 73 000 - 86 000 |
Összesített költségek éves szinten | 420 000 - 504 000 | 876 000 - 1 032 000 |
Az elektromos autóra váltás előtt több szempontot érdemes mérlegelni.
Fontos figyelembe venni a hatótávolságot, és olyan modellt választani, amely megfelel a mindennapi használat igényeinek, különösen hideg időben.
A töltési infrastruktúra is lényeges, így előnyös, ha otthon vagy a munkahelyen van lehetőség az autó töltésére, illetve ismerjük a környéken található nyilvános töltőállomásokat.
Az elektromos autók használata új vezetési és töltési szokásokat igényelhet.
Emellett érdemes kihasználni az elektromos autókra elérhető adókedvezményeket és támogatásokat, mivel ezek jelentősen csökkenthetik a vételárat.
Fontos figyelembe venni az elektromos autók hátrányait is, mint például a magasabb beszerzési ár, a korlátozott hatótávolság, a hosszabb töltési idő, a hideg időjárás miatti kapacitáscsökkenés, valamint a szűkös szervízháttér. Az elektromos autók előállítása sem teljesen környezetbarát, mivel a gyártás során jelentős víz- és szén-dioxid-kibocsátás történik, különösen a lítium-ion akkumulátorok miatt.
Ebben a cikkben az elektromos és a benzines/dízeles autók összehasonlításáról olvashatsz
Mikor vegyünk elektromos autót benzines/dízeles autó helyett?
Mennyi idő alatt térül meg az elektromos autó?
Töltés költsége vs üzemanyag költség
Fenntartási költségek a villanyautó és a benzines autó esetében
Élettartam költségek a villanyautó és a benzines autó esetében
Mikor vegyünk elektromos autót benzines/dízeles autó helyett?
Elektromos autót az alábbi esetekben érdemes választani belső égésű motorral rendelkező autó helyett.
Ha inkább rövid- és középtávokra (napi 50-100 km) használod.
Ha van lehetőség az autót otthon vagy a munkahelyen tölteni.
Ha fontos számodra a halk és rázkódásmentes vezetés.
Ha rendelkezésre állnak állami támogatások az elektromos autó vásárlására.
Ha az autót főleg városban használod.
Ha fontos számodra a fenntarthatóság és a környezetbarátság.
Ha fontosak számodra az alacsony karbantartási költségek.
Elektromos autót azoknak éri meg jobban, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet és szeretnék csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást. Továbbá főleg napi ingázásra használják az autót, valamint szeretnék kihasználni az elektromos autók előnyeit.
Mennyi idő alatt térül meg az elektromos autó?
Az elektromos autó 3-6 év alatt vagy 40 000-100 000 megtett km után térül meg.
Az, hogy egy elektromos autó mennyi idő alatt térül meg, a következőktől függ.
autó típusa és hatékonysága
állami támogatás megléte & mértéke
zöld rendszámos kedvezmények
otthoni töltő telepítés helyszíne (családi ház/társasház) és költsége
évi megtett kilométer
vezetési stílus, átlagsebesség
üzemanyagárak
elektromos autó otthoni töltésének aránya (az otthoni töltés olcsóbb, mint az utcai)
Töltés költsége vs üzemanyag költség
Az elektromos autók töltésének költsége havi 15 000-20 000 Ft között mozog, ami éves szinten 180 000 - 250 000 Ft. Ezzel szemben a benzines és dízeles autók üzemanyag költsége havi 50 000 -60 000 Ft közé tehető, ami éves szinten 600 000-750 000 Ft költséget jelent. Ezek a számok átlagos használatot feltételeznek, ami havi 1667 km, azaz évi 20 000 megtett km-ert jelent, amit elektromos autó esetén otthoni töltővel töltenek fel.
Az üzemanyagköltségek közötti különbség szemléltetéséhez két modell esetében elvégeztünk egy összehasonlítást az elektromos és benzines autók között.
A Hyundai KONA electric havi töltési költsége 21 000 Ft, figyelembe véve a fogyasztását és az aktuális energiaárakat. A modell benzines párja a Hyundai KONA Comfort (99 LE), aminek tankolása havi 62 000 Ft-be kerül. Ez havi szinten 40 000 Ft megtakarítást jelent az elektromos autó javára.
Éves szinten az elektromos autó töltése 252 000 Ft, míg benzines autó üzemanyagköltsége 744 000 Ft. Ez megközelítőleg fél millió forint különbséget jelent.
Hyundai KONA electric (64 kWh) | Hyundai KONA Comfort (99 LE) | |
Havi megtett kilométer | 1 667 | 1 667 |
Évi megtett kilométer | 20 000 | 20 000 |
Fogyasztás 100 km-eren | 18 | 6 |
Üzemanyag egységára | 70 | 620 |
Üzemanyag ára havonta | 21 000 | 62 000 |
A Fiat 500e modell esetén havi 36 500 Ft-ot spórolhatunk a Fiat 500 belső égésű motoros autóhoz képest, ami éves szinten 438 000 Ft megtakarítást jelent.
Fiat 500e (23,8 kWh) | Fiat 500 (70 LE) | |
Havi megtett kilométer | 1 667 | 1 667 |
Évi megtett kilométer | 20 000 | 20 000 |
Fogyasztás 100 km-eren | 13 | 5 |
Üzemanyag egységára | 70 | 620 |
Üzemanyag ára havonta | 15 167 | 51 667 |
Fenntartási költségek a villanyautó és a benzines autó esetében
Fenntartási költségek alatt a karbantartási, szerviz- és biztosítási költségeket értjük. Az alábbiakban havi és éves szinten hasonlítjuk össze a villanyautó és a benzines autó fenntartási költségeit, átlagos használatot feltételezve.
A karbantartási költségek esetén elmondható, hogy a villanyautóknál kevesebb a mozgó alkatrész, kevesebb a szükséges karbantartás, és így kisebb a szervizelési költség. A havi szervizelési költség átlagosan 4167 Ft, ami éves szinten 50 000 Ft.
A benzines autók átlagos havi szervizelési költsége 12500 Ft, ami 150 000 Ft-ot jelent évente.
A fenntartási költségek másik eleme a biztosítás költsége. Villanyautóknál általában magasabb a biztosítási díj a magasabb vételár miatt. Egy villanyautó biztosítási költsége átlagosan havi 16 667 Ft, azaz évi 200 000 Ft. Ezzel szemben a belső égésű motoros autóknál ez havi 12 500 Ft, azaz évi 150 000 Ft.
Elektromos autó | Benzines/dízeles autó | |
Karbantartás költsége havi szinten | 4 167 | 12 500 |
Karbantartás költsége éves szinten | 50 004 | 150 000 |
Biztosítás költsége havi szinten | 16 667 | 12 500 |
Biztosítás költsége éves szinten | 200 004 | 150 000 |
Összesített költségek havi szinten | 20 834 | 25 000 |
Összesített költségek éves szinten | 250 008 | 300 000 |
Összességében a fenntartási költségek a villanyautó esetén évi 250 000 Ft-ot tesznek ki, benzines autó esetében pedig 300 000 Ft-ot.
Élettartam költségek a villanyautó és a benzines autó esetében
Az élettartam költségek (más néven teljes életciklus költségek) egy autónak azokat a költségeit jelentik, amelyek az autó teljes élettartama alatt felmerülnek. Az élettartam költség magában foglalja a vételárat, a biztosítást, az üzemanyagköltséget, a szervizelési költségeket, valamint a fékbetétek cseréjét. Emellett vannak olyan költségek, amik az elektromos autó esetén nem jelennek meg, mint például az olajcsere vagy a gyújtógyertyák cseréje.
Az elektromos autók költsége az élettartama során 22 000 000 - 27 000 000 Ft között mozog, ezzel szemben a belső égésű autók esetében ez 28 000 000 - 30 000 000 Ft közé tehető.
Az összes költséget tekintve az elektromos autók 25%-kal olcsóbbak a teljes élettartamuk alatt.
A legnagyobb különbségek a vételárban vannak, hiszen a villanyautók vételára általában magasabb, 10-20 millió forint, benzines autóknál a kezdeti beszerzési költség alacsonyabb, 6-12 millió forint típustól és felszereltségtől függően.
Üzemanyagköltségekben az elektromos autó 500 000 Ft-al olcsóbb éves szinten, mint egy hasonló kategóriájú benzines autó. Karbantartási költségek tekintetében az elektromos autó drágább, azonban a kötelező biztosítása ennek a típusnak drágább. Ezért nincs számottevő különbség az elektromos és benzines autók között ezt a két költséget tekintve.
Váltás elektromos autóra: mire figyeljünk?
Elektromos autóra való váltáskor az alábbi tényezőkre figyeljünk.
Hatótávolság
Töltési infrastruktúra
Töltési és vezetési szokások
Adókedvezmények és támogatások
Hatótávolság
A hatótávolság kulcsfontosságú az elektromos autó választásánál. Érdemes olyan modellt választani, amelynek hatótávolsága megfelel a napi ingázási és utazási szokásaidnak. Ezen kívül érdemes figyelembe venni, hogy a hidegben csökkenhet az akkumulátor teljesítménye.
Töltési infrastruktúra
Az elektromos autó töltésének lehetőségei kritikusak a mindennapi használat szempontjából. Az elektromos autót akkor tudod a leggazdaságosabban kihasználni ha tudsz otthon vagy munkahelyeden tölteni. Emellett fontos hogy tudd hol találhatók lakóhelyed környékén és az útvonalaid mentén nyilvános töltőállomások. Ehhez érdemes letölteni pár elektromos autó töltős applikációt ami segít a töltők megtalálásában és használatában.
Töltési és vezetési szokások
Az elektromos autók használata új szokások kialakítását igényelheti, például a napi/heti töltési rutin megtervezését, különösen hosszabb utak előtt. A hatótáv megfelelő kihasználásához pedig a vezetési szokások átalakítására is szükséges lehet.
Vételár és támogatások/kedvezmények
Az elektromos autók ára általában magasabb, ezért érdemes átgondolni miből finanszírozzuk az autó vásárlását. Jó hír azonban, hogy találhatunk kedvezményeket elektromos autók vásárlására, így ezt érdemes mindig ellenőrizni. Ezek jelentős mértékben csökkenthetik az autó teljes költségét.
Mik az elektromos autó hátrányai?
Az elektromos autó választásának legfőbb hátránya, hogy magasabb a beszerzési ár, korlátozott a hatótávolság, hosszabb a töltési idő, valamint a hideg idő csökkenti az akkumulátor kapacitását. Emellett hátrány még, hogy szűkös a szervízháttér, túlságosan halk az autó működése, előállítása pedig nagy terhet jelent a környezet számára.
Az elektromos autóknak 7 fő hátránya van, ezek az alábbiak.
Magas ár
Kisebb a hatótáv
Hosszabb a töltési idő
A hideg idő csökkenti az akku kapacitását
Szűkös szervizháttér és alkatrészellátás
Túl halk működés
Előállításuk nem környezetbarát
Magas vételár
A legtöbb elektromos autó induló ára magasabb mint a belső égésű autóké, melynek legfőbb oka az akkumulátorok magas előállítási költsége.
Egy hasonló kategóriájú villanyautó és belső égésű motoros autó közötti 3-6 millió forint árkülönbség van (7600-10 000 EUR / 8100-10 700 dollár) a Koehne Chevrolet GMC kutatása alapján.
Magyarországon az elektromos autók átlagosan 35%-al drágábbak a listaárat tekintve, a teljes életciklus alatti fenntartást és az amortizációt is beleszámítva 17%-al drágább elektromos autót venni, mint hagyományos belső égésű járművet a Portfólió írása alapján.
Kisebb hatótáv
Egy villanyautó hatótávja - amit egyetlen feltöltéssel átlagosan meg tud tenni - 350 és 550 km közé tehető. Ezzel szemben a benzines/dízeles autók átlagos hatótávolsága 500-900 km.
A kisebb hatótávot az elektromos autók nagyobb súlya magyarázza, melynek oka az akkumulátor tömege, valamint az, hogy az elektromos járművek gyakran speciális szerkezetekkel rendelkeznek az akkumulátorok biztonságos tárolására és védelmére.
Az elektromos autó hatótávja számos tényezőtől függ, többek között az akkumulátor kapacitásától és az időjárási viszonyoktól. Ez a jelenség azonban folyamatosan csökkenni fog. Nagyon sok új villanyautó modell már most eléri egy átlagos benzines autó hatótávolságát.
Hosszabb töltési idő
A töltési idő az az időtartam ami az elektromos autó akkumulátorának feltöltéséhez szükséges. A hagyományos autóknál a tankolás 5-10 perc, míg egy elektromos autó feltöltése 30 perc és 12 óra között mozog. A töltési idő az autó modelltől és a töltő teljesítményétől függően változik.
A megfelelő tervezéssel, valamint otthoni vagy munkahelyi töltéssel a töltési idők optimalizálhatóak.
A hideg idő csökkenti az akku kapacitását
Az extrém időjárási körülmények, főleg az extrém hideg idő drasztikusan lecsökkenti az elektromos autó akkumulátorának kapacitását.
A kapacitás azt jelenti, hogy az akkumulátor mennyi energiát képes tárolni, és milyen gyorsan képes azt lemeríteni. A Norvég Automobil Szövetség (NAF) rendszeresen végez téli és nyári hatótáv-teszteket az elektromos autókon, mely eredményei alapján az autó kapacitása a hivatalos hatótávolságához viszonyítva 10-30%-al csökkenhet a hideg idő miatt.
Szűkös szervízháttér és alkatrész ellátás
A szűkös szervízháttér azt jelenti, hogy sokkal limitáltabb lehetőségünk van megfelelő szervízt találni elektromos autónknak.
Ennek oka egyrészt, hogy az elektromos autók karbantartásához/javításához speciális védőfelszerelések (plexi maszk, szigetelt kesztyű, köpeny) és megfelelő tanúsítvány szükséges. Másrészt be kell tartani a lítiumot tartalmazó akkumulátorokhoz tartozó biztonsági és tűzvédelmi elvárásokat, ami akár milliós fejlesztési költséget is jelenthet a szerviz számára.
Így leginkább a márkaszervizek tudják csak biztosítani a karbantartást/javítást, amik általában drágábbak és több papírmunkát is igényelhetnek.
Túl halk működés
Az elektromos autók sokkal csendesebben működnek, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek. Ennek oka, hogy az elektromos motorok nem termelnek olyan hangos zajt, mint a hagyományos benzinmotorok vagy dízelmotorok.
Ez azért jelent problémát, mert alacsony sebességnél (30 km/h alatt) annyival halkabbak, hogy a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, és más járművezetőknek nehéz észlelni a villanyautókat, ami növelheti a közlekedési balesetek kockázatát.
Előállítása nem környezetbarát
Az elektromos autók előállítása során számos negatív környezeti hatás keletkezik, ami miatt ezen járművek előállítása nem környezetbarát.
A lítium-ion akkumulátorok gyártása például magában foglalja a lítium és más ritka fémek kitermelését, ami talaj- és vízszennyezéssel jár. Az akkumulátorok előállításához szükséges víz miatt az elektromos járművek gyártása körülbelül 50%-al vízigényesebb, mint a hagyományos belsőégésű motoros járműveké.
A vízigényesség mellett a szén-dioxid-kibocsátás is jelentős. A Ricardo adatai alapján az elektromos autók becsült károsanyag kibocsátása a gyártás során 8,8 tonna, míg egy hagyományos autónak 5,6 tonna.
Comments