Hogyan válasszak elektromos autó töltőkábelt?
- louis jerome Villa
- máj. 16.
- 5 perc olvasás
Frissítve: 5 nappal ezelőtt
Töltőkábelre azért van szükség, mert sok utcai AC töltőoszlop nem rendelkezik beépített kábellel, így ha nincs nálunk saját kábel, sajnos nem tudjuk feltölteni az autót.
A legjobb töltőkábel kiválasztásához az autó sajátosságait és a saját szokásainkat érdemes figyelembe venni. Ezen belül a következő szempontokat kell mérlegelni: az autó csatlakozójának típusát (Type 1 vagy Type 2), az autó maximális töltési teljesítményét (hány fázison, hány kW), az autó töltőnyílásának elhelyezkedését, valamint a kábel hosszát, a kábel anyagát, és a kábel formáját (egyenes vagy spirál formájú).
Ebben a cikkben végigvesszük azokat a gyakorlati szempontokat, amelyek segítenek megtalálni az adott autódhoz és tulajdonosának töltési szokásaihoz legjobban illeszkedő töltőkábelt.
Miért van szükség magammal vinni egy töltőkábelt?
Bár egyre több a nyilvánosan elérhető elektromos autó töltőállomás Magyarországon, nem mindegyik rendelkezik beépített kábellel. Az utcai AC töltőpontoknál, például közterületi oszlopokon, jellemzően nincs fixen csatlakoztatott kábel, így ezek használatához szükség van saját töltőkábelre. Ha nincs nálunk töltőkábel előfordulhat, hogy nem tudjuk használni az adott töltőt.
Ezzel szemben a gyorstöltők (DC töltők), például autópályák mentén vagy benzinkutaknál, szinte mindig rendelkeznek saját kábellel, így ott nincs szükség külön kábelre.
A biztonság kedvéért tehát érdemes mindig magunknál tartani egy Type 2-es AC töltőkábelt, hogy bármilyen helyzetben – legyen az városi töltőpont vagy szállodai parkoló – felkészültek legyünk. Ez különösen fontos lehet hosszabb utazások, ismeretlen környékek vagy hétvégi kirándulások esetén.
Hogyan választhatom ki a számomra legjobb töltőkábelt?
A legjobb töltőkábel kiválasztásához az alábbi szempontokat kell figyelembe venned:
Autó csatlakozójának típusa (Type 1 vagy Type 2)
Autó maximális töltési teljesítménye (fázisok száma, hány kW)
Autó töltőnyílásának elhelyezkedése
Kábel hossza
Kábel anyaga
Kábel formája: spirál vagy egyenes
A legnépszerűbb autókhoz ajánlott töltőkábelek:
Autó | Csatlakozó típusa | Töltési Áramerősség | Töltési Teljesítmény (fázis, kW) | Javasolt Töltőkábel |
BMW iX3 | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW | |
BYD Atto 3 | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW | |
BYD Dolphin (Active, Boost) | Type2 | 1 x 32A | 1 fázis 7,4 kW | |
BYD Seal / Seal U | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW | |
Hyundai Kona | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW | |
Nissan Leaf | Type2 | 1 x 16A | 1 fázis 3,7 kW | |
Tesla Model 3 | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW | |
Tesla Model Y | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW | |
Volvo EX30 | Type2 | 3 x 16A | 3 fázis 11 kW |
Autó csatlakozójának típusa (Type 1 vagy Type 2)
A megfelelő töltőkábel kiválasztásához először tudnunk kell, hogy az autónk milyen csatlakozótípussal rendelkezik. Az elektromos autók Európában jellemzően kétféle váltakozó áramú (AC) csatlakozót használnak: Type 1 vagy Type 2.

A Type 2 csatlakozó mára gyakorlatilag szabvánnyá vált az európai piacon, és a legtöbb új modell ezzel a csatlakozótípussal készül (például : VW ID.3, VW ID.4, Tesla Model 3, Tesla Model Y, Renault Zoe, BMW i3, Audi e-tron, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-208, Mercedes EQB, Mercedes EQC). Ez a leggyakoribb forma a nyilvános AC töltőállomásokon is.
Ha az autónk Type 2-es csatlakozóval rendelkezik, akkor egy Type 2–Type 2 töltőkábelre lesz szükségünk az utcai töltőoszlopokhoz.
A Type 1 csatlakozó főként a korábbi, nem európai piacra fejlesztett modelleken található meg. Bár mára visszaszorulóban van, pár forgalomban lévő jármű még használja (például: Nissan Leaf [2010–2017], Mitsubishi Outlander PHEV [2013–2018], Kia Soul EV [1. generáció], Chevrolet Volt, Ford Focus Electric, Citroën C-Zero, Peugeot iOn).
Ezekhez a járművekhez Type 2–Type 1 töltőkábelre van szükség, mivel a nyilvános AC töltők oldala szinte mindig Type 2-es.
Autó maximális töltési teljesítménye (fázisok száma, hány kW)
A töltőkábelek egyik fontos jellemzője a fázisok száma, amely meghatározza, hogy mekkora teljesítménnyel tudunk AC töltést végezni.
A Type 1 csatlakozós kábelek mindig egyfázisúak, mivel maga a Type 1 csatlakozó is csak egyfázisú töltést támogat. Ez azt jelenti, hogy ezekkel a kábelekkel jellemzően maximum 7,4 kW-os (1 x 32 A) töltési teljesítményt lehet elérni.
A Type 2 kábelekből viszont elérhető egyfázisú és háromfázisú változat is.

Fontos azonban tudni, hogy nem minden Type 2-es autó képes kihasználni a három fázist. Ha a jármű csak egyfázisú töltést támogat (Renault Zoe R240, Hyundai Ioniq Electric, VW e-Up!, Smart EQ ForTwo), akkor felesleges háromfázisú kábelt vásárolni (hacsak nem tervezel másik autót venni): ezek vastagabbak, nehezebbek és drágábbak is, miközben nem nyújtanak gyorsabb töltést ilyen autók esetén.
Amennyiben az autó háromfázisú fedélzeti töltővel rendelkezik (Tesla Model 3, Renault Zoe ZE50, BMW i3, VW ID.4, Mercedes EQB), akkor a maximális töltési teljesítmény (akár 11 vagy 22 kW) eléréséhez háromfázisú kábelre van szükség.
A fázisok számán kívül fontos szempont hogy hány kW töltésre képes a töltőkábel. Európában a töltőkábelek jellemzően 16 vagy 32 amperes változatban érhetők el, ami meghatározza, hogy mekkora maximális teljesítményt tudnak biztosítani. Amennyiben az autó fedélzeti töltője legfeljebb 3,6 kW-os töltést tesz lehetővé, elegendő egy 1 fázisú, 16 A-es töltőkábel.
Ha az autó ugyan csak egy fázist tud kezelni, de nagyobb teljesítményt, például 6,6–7,2 kW-ot, képes felvenni, akkor már egyfázisú 32 A-es töltőkábelre van szükség.
Ha pedig rendelkezünk elektromos autó fali töltővel, érdemes azt is figyelembe venni, hogy az milyen teljesítményt tud biztosítani. Ideális esetben a töltőkábel teljesítménye az autóéval és a fali töltővel is összhangban van, így biztosítható a hatékony, gyors és biztonságos töltés otthon is.
Ha tervezünk nagyobb akkumulátor kapacitású autót vásárolni, akkor érdemes nagyobb teljesítményű töltőkábelt beszerezni, hogy használhassuk a jármű maximum töltési kapacitását, anélkül hogy új töltőkábelt kelljen vásárolnunk.
Autó töltőnyílásának elhelyezkedése
A töltőnyílás elhelyezkedése kulcsfontosságú a kábelhossz megválasztásánál. Ha a csatlakozó az autó orrán vagy bal első részén található, akkor hosszabb kábelre lehet szükség, különösen párhuzamos parkolásnál vagy ha nem lehet az autót ideálisan beállítani a töltőoszlophoz.
Ha viszont a töltőnyílás az oldalon, a hátsó sárvédő közelében van (mint például a Tesla Model 3 vagy a VW ID.3 esetében), akkor gyakran elegendő egy rövidebb kábel is, mivel nagyobb rugalmasságot nyújt a beállás során.
Ezért vásárlás előtt mindig érdemes figyelembe venni, hogy az autóban hol helyezkedik el a töltőcsatlakozó, és milyen helyzetekben használod leggyakrabban a kábelt, így biztosan olyan hosszt választasz, ami valóban praktikus lesz.
Kábel hossza
A töltőkábel megfelelő hosszának kiválasztása nemcsak kényelmi szempont, hanem a mindennapi használhatóságot is nagymértékben befolyásolja. A kábel hosszát elsősorban az autó fizikai méretei és a töltőcsatlakozó elhelyezkedése alapján érdemes meghatározni.
A nyilvános töltőoszlopokat gyakran két parkolóhely közé telepítik, akár merőleges, akár párhuzamos parkolásról van szó. Merőleges parkolás esetén, például parkolókban vagy bevásárlóközpontoknál, az autót be lehet állítani orral előre vagy tolatva, így szinte mindig megoldható, hogy a csatlakozó közel kerüljön a töltőoszlophoz. Ebben az esetben rövidebb kábel (például 4–5 méter) is elegendő lehet.
Utcai, párhuzamos parkolásnál viszont már körültekintőbb tervezésre van szükség. Ilyenkor érdemes legalább 6–7 méteres kábelt választani, hogy a csatlakoztatás feszülés nélkül, biztonságosan történhessen.
Emellett az is számít, hogy a töltőnyílás az autó orrán, oldalán vagy hátulján található.
Kábel anyaga
A töltőkábel anyaga befolyásolja annak tartósságát, hajlékonyságát és biztonságát. A jobb minőségű kábelek több rétegű szigeteléssel készülnek, ellenállnak az UV-sugárzásnak, csapadéknak és kisebb mechanikai behatásoknak.
Fontos, hogy a kábel hideg időben is rugalmas maradjon, különben nehézkes lehet a használata, főleg télen. Az olcsóbb, merev kábelek könnyen repedezhetnek, és kényelmetlenné válnak. A TPE (termoplasztikus elasztomer) rugalmas és jól tűri a hőmérséklet-ingadozást, míg a PUR (poliuretán) különösen ellenálló, nagy igénybevételhez is alkalmas. Egy jó anyagból készült kábel tehát nemcsak kényelmesebb és könnyebben kezelhető, hanem hosszú távon is megbízhatóbb választás.
A megfelelő anyag kiválasztása függ a töltési szokásaidtól is. Ha jellemzően otthon, garázsban töltesz, ahol a kábel védett környezetben van, elegendő lehet egy egyszerűbb kivitel is, amely kevésbé van kitéve időjárási hatásoknak.
Ha viszont rendszeresen nyilvános töltőket használsz, főként szabadtéren, fontos, hogy a kábel jól viselje az időjárást, hajlékony maradjon hidegben is, és bírja a gyakori csatlakoztatást. Ebben az esetben érdemes IP54-es vagy magasabb védettségű típust választani, és olyat, amit a gyártó akár -30 °C-ig való használatra is ajánl.
Kábel formája: spirál vs egyenes
A töltőkábelek formája szintén fontos szempont a választás során. A legelterjedtebbek az egyenes kábelek, amelyek használat után kézzel feltekerhetők, és könnyen elférnek a csomagtartóban.

Ugyanakkor léteznek spirálisan feltekert, úgynevezett rugós kivitelű kábelek is, amelyek csak annyira nyúlnak ki, amennyire éppen szükséges.

A spirál kábel előnye, hogy nem érnek le a földre, így kevésbé szennyeződnek vagy áznak el esős időben, és használat után gyorsan, gubancolódás nélkül visszahúzódnak. Bár általában drágábbak, kicsit nehezebbek és több helyet foglalnak a csomagtartóban, a spirálos kábelek kényelmesebb és rendezettebb megoldást nyújtanak ha gyakran töltjük az autót nyilvános töltőállomáson. Ha télen rendszeresen kint töltünk, érdemes spirálos töltőkábelt venni, hogy ne kelljen minden egyes használat után takarítani.
Ha a töltőkábelt elsősorban otthoni fali töltőhöz használjuk, érdemes lehet az egyenes kivitelt választani, mivel ez olcsóbb, és kevesebb helyet foglal.
Comentários