Az elektromos autó töltési módjai: Mode 1, 2, 3, 4

2025. 05. 19. 00:00:00
Az elektromos autó töltési módjai: Mode 1, 2, 3, 4

Az elektromos autók terjedésével egyre fontosabb ismernünk a különböző töltési lehetőségeket. Az IEC 61851-1 szabvány négy hivatalos módot határoz meg (Mode 1, Mode 2, Mode 3 és Mode 4), melyek eltérő eszközökkel, biztonsági szintekkel és kommunikációs képességekkel rendelkeznek. Tudd meg, mit jelentenek az egyes töltési módok, és melyiket milyen helyzetben érdemes használnod!


Mi az az elektromos autó töltési mód?
Mode 1 elektromos autó töltés

Mode 2 elektromos autó töltés

Mode 3 elektromos autó töltés

Mode 4 elektromos autó töltés


Az elektromos járművek elterjedésével egyre fontosabb, hogy tisztában legyünk az elektromos autók töltésének különböző lehetőségeivel.

A nemzetközi IEC 61851-1 szabvány négy hivatalos elektromos autó töltési módot különböztet meg: Mode 1, Mode 2, Mode 3 és Mode 4. Ezek mind más típusú eszközöket, eltérő biztonsági szinteket és különböző kommunikációs képességeket jelentenek az autó és a töltő között.

  • A Mode 1 a legegyszerűbb megoldás, amely során az autót egy hagyományos háztartási konnektorból, közvetlenül töltjük – ez minimális biztonságot nyújt, és csak ritka, vészhelyzeti töltésekre alkalmas.
  • A Mode 2 szintén háztartási csatlakozót használ, de már egy beépített vezérlőegységgel is rendelkezik, amely alapvető védelmet és kommunikációt biztosít a töltés során.
  • A Mode 3 már kifejezetten elektromos autókhoz készült. Fixen telepített AC töltőberendezést jelent, amely nagyobb teljesítményt, fejlett biztonsági rendszert és kétirányú adatkommunikációt kínál.
  • A Mode 4 pedig az egyetlen olyan töltési mód, amely egyenáramot (DC) használ: ez a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás, mivel közvetlenül az akkumulátort tölti, de kizárólag közterületi, ipari környezetben alkalmazható.

MI AZ AZ ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉSI MÓD? 

Az elektromos autó töltési mód az IEC 61851-1 nemzetközi szabványban megfogalmazott négy lehetőséget (Mode 1, Mode 2, Mode 3 és Mode 4 ) jelöli, ahogy egy elektromos autót fel lehet tölteni.

Az   IEC 61851-1 meghatározza a vezetőképes töltőrendszerekre vonatkozó alapvető követelményeket, amelyek olyan szempontokra terjednek ki, mint az elektromos biztonság, valamint az elektromos autó és a töltőberendezés közötti kommunikáció.

A 4 autó töltési mód eltér egymástól a töltéshez használt eszközben, a biztonsági funkciók valamint az autó és a töltő közötti kommunikáció meglétében, illetve töltési teljesítményben. Ennek megfelelően eltérő helyzetekben eltérő töltési módok használata ajánlott. 

 

 

Töltéshez használt eszköz

Biztonság

Kommunikáció az autó és a töltő között

Töltési teljesítmény

Mikor ajánlott?

Mode 1

Hagyományos kábel

Nincs 

Nincs

1,8-2,3 kW

Alkalmi, vészhelyzeti töltésre

Mode 2

otthoni töltőkábel/ hordozható töltő

Alap-védelem

Alapszintű

2,3–3,7 kW

Napi otthoni töltésre, 

Mode 3

AC töltő

Teljes védelem

Kétirányú

3,7–22 kW

Napi otthoni töltésre

Mode 4

DC töltő

Magas szintű

Kétirányú

50–350 kW

Autópályán, hosszú utak során

 

Az elektromos autózás elterjedésével egyre fontosabb, hogy a felhasználók megértsék a különféle töltési módokat, mivel ezek hatással vannak a töltés biztonságára, sebességére, költségére és kényelmére is. A helyes töltési mód kiválasztása hozzájárul az akkumulátor hosszabb élettartamához és a jármű biztonságos üzemeltetéséhez. 

MODE 1 ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉS 

A Mode 1 elektromos autó töltés az elektromos járművek töltésének legegyszerűbb és legkorábbi formája, amely során az autó töltése egy hagyományos, háztartási váltóáramú konnektorból történik hosszabbító segítségével. A töltéshez a kábel egyik végét a fali aljzatba, a másikat pedig közvetlenül a járműhöz kell csatlakoztatni. 

Az ilyen típusú töltés esetében nincs beépített elektronika, amely lehetővé tenné a jármű és a hálózat közötti adatkommunikációt, így a rendszer nem képes például a töltés vezérlésére, szabályozására vagy biztonsági funkciók aktiválására. 

Mode 1 elektromos autó töltés háztartási konnektorból

A Mode 1 elektromos autó töltés előnye, hogy bármelyik háztartási konnektorból megoldható a töltés.

Hátránya viszont, hogy a háztartási konnektorokat nem olyan folyamatos, nagy terhelésre tervezték, amit egy autó töltő jelent. Így tartós használata a vezetékek elhasználódásához vagy kiégéséhez vezethet.

Vagyis az állandó használat mellett a Mode 1 töltés nagyobb tűzveszélyt jelent, nem véd sem a túlmelegedés sem a túlfeszültség ellen!

Emellett a Mode 1 esetén nincs kommunikáció az autó és a töltőberendezés között, így nem kompatibilis az olyan modern megoldásokkal, mint az állítható teljesítmény, az időzített töltés vagy a dinamikus teljesítményszabályozás.

A fent említett biztonsági kockázatok miatt a Mode 1  töltés legfeljebb vészhelyzeti vagy ritka, alkalmi töltési célokra használható. Több országban – például az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban – szabályozások tiltják vagy erősen korlátozzák ennek a töltési módnak a használatát. A korszerű elektromos járművekhez és a biztonságos otthoni töltéshez mindenképpen fejlettebb, védelmi és kommunikációs funkciókkal rendelkező töltési módok – például a Mode 2 vagy a Mode 3 – alkalmazása a megfelelő választás.

MODE 2 ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉS 

A Mode 2 elektromos autó töltés az otthoni váltóáramú (AC) hálózatról történő töltés biztonságosabb és fejlettebb formája. A Mode 2 esetén a töltés egy speciális vezérlőegységgel (ún. In-Cable Control and Protection Device – ICCPD) ellátott eszközzel történik. Ez a típusú töltés lehetővé teszi az elektromos jármű és az energiaforrás közötti alapvető kommunikációt, valamint szivárgásvédelem, túlfeszültség- vagy alacsony feszültség-védelem, túlterhelés elleni védelem, villámvédelem és túlmelegedés elleni védelem védelmet is biztosít. Így jóval biztonságosabb megoldást jelent, mint a Mode 1 töltés.

Mode 2 elektromos autó töltés esetén otthoni töltőkábelt vagy hordozható töltőt használunk, aminek egyik végén klasszikus háztartási villásdugó, másik végén pedig a járműhöz csatlakoztatható csatlakozó található. A eszköz közepén elhelyezett doboz tartalmazza a vezérlőelektronikát, amely LED-ekkel vagy kijelzővel mutatja a töltési állapotot, illetve biztonsági funkciókat is ellát. 

Mode 2 elektromos autó töltés háztartási konnektorból

A Mode 2 töltés előnye, hogy rugalmas, hordozható, és gyakorlatilag bárhol lehetővé teszi az autó töltését, ahol szabványos 230V-os konnektor áll rendelkezésre. Ez különösen előnyös lehet otthon, vendégségben, vagy ha valaki több ingatlanban is szeretné tölteni autóját. 

A töltési teljesítmény általában 2,3 - 3,7 kW körül alakul, ami azt jelenti, hogy egy átlagos elektromos autó akkumulátora 10-12 óra alatt töltődik fel, ami felhasználótól függően hátrányként jelenhet meg. Ezen kívül a Mode 2 töltés további hátránya az, hogy a Mode 1 töltéshez hasonlóan konnektorba történik a csatlakozása. A háztartási konnektorokat pedig nem olyan folyamatos, nagy terhelésre tervezték, amit egy autó töltő jelent. Éppen ezért, ha valaki rendszeresen otthonról szeretné tölteni autóját Mode 2 töltővel, érdemes villamossági szakemberrel átvizsgáltatni a háztartási hálózatot.

A Mode 2 töltés elsősorban otthoni töltésre ajánlott, családi házakban. Társasházakban problémás lehet, hiszen bárki kihúzhatja vagy használhatja az eszközt amíg nem figyelünk. 

MODE 3 ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉS 

A Mode 3 elektromos autó töltés az egyik leggyakrabban használt elektromos autó töltési mód, amely váltakozó árammal (AC) működik, és kifejezetten elektromos járművek töltésére szolgáló, fixen telepített berendezéseket alkalmaz. A Mode 2-höz hasonlóan váltóáramot használ, azonban annál biztonságosabb és nagyobb teljesítményű, mivel a töltő nem egy hagyományos konnektorhoz, hanem közvetlenül az épület elektromos hálózatához van csatlakoztatva dedikált áramkörön keresztül.

Mode 3 elektromos autó töltés dedikált AC fali töltővel

 

A töltési teljesítmény jellemzően 3,7 kW-tól egészen 22 kW-ig terjed. Ennek köszönhetően egy átlagos elektromos autó töltési ideje 6–8 órára is csökkenhet, ami különösen előnyös a napi használat során, például éjszakai töltésre.

Ezek az eszközök számos beépített védelmi funkcióval rendelkeznek, például:

  • túlfeszültség elleni védelem

  • alacsony feszültség elleni védelem

  • villámvédelem

  • túlmelegedés elleni védelem

  • földelésvédelem

  • túláram elleni védelem

A Mode 3 töltők előnyei közé tartozik tehát a magasabb töltési teljesítmény, a nagyobb biztonság, a gyorsabb töltési idő és az akkumulátor kímélése.

Hátrányként említhető, hogy a telepítésük szakértelmet igényel, és a kezdeti beruházási költségek magasabbak lehetnek.

A Mode 3 töltés családi házakban és társasházakban is ajánlott, hiszen megbízható, biztonságos töltést tesz lehetővé. 

MODE 4 ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉS

A Mode 4 elektromos autó töltés az elektromos autók leggyorsabb és leghatékonyabb töltési módja, amelynél a váltakozó áram egyenárammá való átalakítása nem az autóban, hanem a töltőállomáson történik. Ennek köszönhetően az akkumulátor közvetlenül kapja az energiát, így a töltési idő jelentősen lerövidül: 30–40 perc alatt akár 80%-os töltöttséget is elérhetünk.

A Mode 4 rendszerek fixen telepített, ipari kivitelű DC töltőberendezések, beépített, nagy teljesítményű kábellel. Ezek fejlett védelmi funkciókkal és kétirányú kommunikációs képességgel rendelkeznek. 

Mode 4 elektromos autó töltés DC töltővel

A Mode 4 töltés előnye, hogy sokkal gyorsabb töltést biztosít, mint az első három mód, emellett a beépített védelmi funkciók révén biztonságos és megbízható.

Hátránya viszont, hogy a nagy teljesítményű töltés hosszú távon nagyobb terhelést jelenthet az akkumulátorra, ezért nem ajánlott napi használatra.

A Mode 4 töltés nem alkalmazható otthoni környezetben, mivel a töltőberendezések nagyfeszültségű és nagyáramú működése komoly infrastruktúrát és folyamatos áramellátást igényel.  Ezért a Mode 4 töltés elsősorban autópályák mentén, közterületi gyorstöltő állomásokon használatos, és ideális megoldás hosszabb utak során.