Tudástár

Kis töltő, nagy tudás - Leteszteltük az ANS fali töltőt
Kis méret, számos funkció, apró hiányosságok - ez az ANS fali töltő. A töltő rendkívül sok funkciót biztosít mind a töltés mind a beállítások kapcsán és rendkívül igényes design-al rendelkezik. Vannak azonban apróbb hiányosságok, mint például az energiamenedzsment funkció korlátozottsága, és a beállítások hanghatásai. Összességében egy kicsi, praktikus töltőről beszélünk, ami jó választás lakossági ingatlanokba és céges telephelyek esetén is.
Tesztünkből kiderül, hogy mit tud az ANS töltő és ilyen hiányosságokra számíthatunk!

Hogyan válasszak elektromos autó töltőkábelt?
Töltőkábelre azért van szükség, mert sok utcai AC töltőoszlop nem rendelkezik beépített kábellel, így ha nincs nálunk saját kábel, sajnos nem tudjuk feltölteni az autót.
A legjobb töltőkábel kiválasztásához az autó sajátosságait és a saját szokásainkat érdemes figyelembe venni. Ezen belül a következő szempontokat kell mérlegelni: az autó csatlakozójának típusát (Type 1 vagy Type 2), az autó maximális töltési teljesítményét (hány fázison, hány kW), az autó töltőnyílásának elhelyezkedését, valamint a kábel hosszát, a kábel anyagát, és a kábel formáját (egyenes vagy spirál formájú).
Ebben a cikkben végigvesszük azokat a gyakorlati szempontokat, amelyek segítenek megtalálni az adott autódhoz és tulajdonosának töltési szokásaihoz legjobban illeszkedő töltőkábelt.

Elektromos autó töltés hoteleknek, éttermeknek, és kávézóknak (HORECA)
Egyre több vendég érkezik elektromos autóval – a töltőállomás ma már nem extra szolgáltatás, hanem bevételnövelő eszköz és sokszor kötelező beruházás is. Tudd meg, hogyan hozhat akár évi 6 millió Ft plusz bevételt egyetlen töltő, és hogyan térülhet meg akár egy év alatt.

Az elektromos autó töltési módjai: Mode 1, 2, 3, 4
Az elektromos járművek elterjedésével egyre fontosabb, hogy tisztában legyünk az elektromos autók töltésének különböző lehetőségeivel.
A nemzetközi IEC 61851-1 szabvány négy hivatalos elektromos autó töltési módot különböztet meg: Mode 1, Mode 2, Mode 3 és Mode 4. Ezek mind más típusú eszközöket, eltérő biztonsági szinteket és különböző kommunikációs képességeket jelentenek az autó és a töltő között.
- A Mode 1 a legegyszerűbb megoldás, amely során az autót egy hagyományos háztartási konnektorból, közvetlenül töltjük – ez minimális biztonságot nyújt, és csak ritka, vészhelyzeti töltésekre alkalmas.
- A Mode 2 szintén háztartási csatlakozót használ, de már egy beépített vezérlőegységgel is rendelkezik, amely alapvető védelmet és kommunikációt biztosít a töltés során.
- A Mode 3 már kifejezetten elektromos autókhoz készült. Fixen telepített AC töltőberendezést jelent, amely nagyobb teljesítményt, fejlett biztonsági rendszert és kétirányú adatkommunikációt kínál.
- A Mode 4 pedig az egyetlen olyan töltési mód, amely egyenáramot (DC) használ: ez a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás, mivel közvetlenül az akkumulátort tölti, de kizárólag közterületi, ipari környezetben alkalmazható.

Majdnem hibátlan – Leteszteltük a Feyree fali töltőt
Okos funkciók, hosszú élettartam, felhasználóbarát kialakítás és megfizethető ár - kis kompromisszumokkal. A Feyree töltő számos kényelmi funkciót biztosít (applikáció, RFID azonosítás, állítható teljesítmény) és könnyen telepíthető, de nem minden szempontból tökéletes. Az energiamenedzsment funkció elméletileg létezik, a gyakorlatban a magyar piacon nem tudjuk kihasználni ezt a lehetőséget. Emellett a design sem tökéletes, lehet találni ennél szebb töltőket (bár magasabb áron). Összességében biztonságos és praktikus töltőről beszélhetünk, ami jó választás lehet családi házba és társasházakba is.
Tesztünkből kiderül mit tud ténylegesen a Feyree töltő és milyen gyengeségekkel kell számolnunk.

Energiamenedzsment és szerepe az elektromos autó töltésben
Az energiamenedzsment olyan technológiai megoldás, amely az energiahatékonyság növelésére, a költségek csökkentésére és a fenntarthatóság támogatására szolgál. Célja az energiafelhasználás optimalizálása, amely különösen fontos az elektromos autók töltésénél, ahol a hirtelen fellépő nagy energiaigény túlterhelheti a hálózatot. Az energiamenedzsment segít elkerülni a költséges hálózatbővítést, miközben biztosítja az elektromos járművek hatékony töltését.
Energiamenedzsmentre akkor van szükség ha töltésre felhasználni kívánt energia meghaladja a rendelkezésre álló energiát vagy sok villanyautót töltenek egy időben. Előbbi eset családi házakban és kisebb társasházakban, míg utóbbi nagyobb társasházak vagy vállalati parkolók esetén fordul elő.
Az energiamenedzsment valós időben követi a töltési adatokat, és a monitoring segítségével folyamatosan ellenőrzi a fogyasztást, lehetőséget adva a töltési folyamat finomhangolására.
Az energiamenedzsment lehet statikus vagy dinamikus. A statikus energiamenedzsment (SLM) egy előre meghatározott teljesítménykeret alapján osztja el az energiát a csatlakoztatott járművek között, míg a dinamikus energiamenedzsment (DLM) folyamatosan figyeli a hálózat terhelését, és annak változásaira azonnal reagál.
Az energiamenedzsment előnye, hogy ki lehet használni az intelligens töltési stratégiákat, kényelmesebb töltést tud biztosítani, általa elkerülhető a hálózatbővítés ami jelentős költségmegtakarításhoz vezet, emellett akár négyszer több elektromos autó töltő is telepíthető és töltési prioritások állíthatók be.
Az energiamenedzsment hátránya, hogy magasabb kezdeti beruházási költséggel jár, szakértői beállításokat igényel, és lassítja a töltési időt. Az energiamenedzsment kiépítése általában 250 000 Ft-al kerül többe, mint egy egyszerű töltő kiépítése.

Hogyan befolyásolja a hideg idő az elektromos autó működését?
A hideg időjárás jelentősen csökkenti az elektromos autók hatótávolságát, mivel az alacsony hőmérséklet csökkenti az akkumulátor kapacitását. Mínusz 10 fok (14 °F) alatt a hatótávolság akár 50%-kal is csökkenhet, különösen, ha a fűtést is erőteljesen használjuk. Márpedig hideg időben az utasoknak szüksége van fűtésre ami tovább növeli az autó fogyasztását. Ezért ajánlott helyette az ülés- és kormányfűtés használata, amelyek kevesebb energiát fogyasztanak.
A hideg idő a töltés sebességére is negatív hatással van. Ugyanis 0°C körüli hőmérsékleten az autó sokkal lassabban veszi fel az energiát, emiatt egyes modelleknél akár 30-50%-kal is megnőhet a töltési idő. A gyorstöltést még nagyobb mértékben befolyásolja a hideg idő, egyes modellek esetében az úgynevezett "coldgate" jelenség miatt a gyorstöltés nem működik megfelelően.
Ha hóban is közlekedniük kell, akkor a járművek nehezebben mozognak, mivel a havas út nagyobb ellenállást fejthet ki a kerekekre, így a motornak több energiát kell felhasználni a haladáshoz. Ezzel megnövekszik a fogyasztás, ami tovább csökkenti a hatótávolságot.
A legtöbb elektromos autó optimális működése -20°C (-4 °F) körüli hőmérsékletig biztosított, de ezen túl az akkumulátorok teljesítménye drasztikusan csökkenhet. Ezért érdemes néhány tanácsot megfogadni, hogy elkerüljük a negatív körülményeket. Például hogy indulás előtt melegítsük elő az autót! Ezt akár szoftveresen is megtehetjük. Illetve érdemes ilyenkor a megszokotthoz képest túltölteni az autót, akár 100%-ig is.

Mi az elektromobilitás?
Az elektromobilitás, vagy e-mobilitás, a járművek és közlekedési rendszerek olyan technológiáit jelenti, amelyek elektromos energiaforráson alapulnak, így csökkentve a fosszilis üzemanyagok iránti igényt és hozzájárulva a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.
Az elektromobilitás legfőbb elemei az elektromos autók, elektromos buszok, elektromos robogók, kerékpárok és e-rollerek, valamint az ezek töltésére szolgáló infrastruktúra. Az elektromos járművek központi eleme az akkumulátor, amely a jármű mozgatásához szükséges energiát biztosítja.
A mindennapokban ez a technológia például az elektromos autók formájában jelenik meg, amelyek népszerűsége az elmúlt években jelentősen nőtt. Az autókat töltőállomásokon lehet feltölteni, amelyek száma egyre növekszik. Emellett elektromos rollerek és kerékpárok váltak elérhetővé a városi közlekedésben, lehetővé téve a rövidebb távú környezetbarát közlekedést.
A mobilitás ezen formája számos innovatív technológiát is magában foglal, például a regeneratív fékezést, amely a mozgási energiát visszatáplálja az akkumulátorba, valamint az okos töltési rendszereket, amelyek optimalizálják az energiafelhasználást.

Céges elektromos autó töltésének elszámolása
Az elektromos autók töltésének költségeire vonatkozó szabályokat a 2022. évi XXIV. törvény 6. melléklete határozza meg. Az elektromos járművek esetében a költségelszámolás alapja az ESZ 95 benzinár 3 liter/100 km-rel számolt összege lehet, míg a hibrid járműveknél a hagyományos autók fogyasztásának 70%-a alapján számolható el a költség.
Az elszámolás során több töltési lehetőség áll rendelkezésre: nyilvános töltők használata, céges telephelyen történő töltés, illetve otthoni töltés, amelyek mindegyikére külön elszámolási lehetőségek vannak. A nyilvános töltés költségeit a számlák alapján lehet elszámolni, a céges telephelyen lévő töltők költségeit pedig közvetlenül a cég fedezi. Az otthoni töltés elszámolásához elegendő a közüzemi számla és a töltési adatokról készített kimutatás, amelyet a munkavállaló benyújt a cég számára.
A céges elektromos autók töltésének nyomon követésére almérők és töltőállomások szoftverei használhatók, amelyek pontos adatokat rögzítenek a töltésről, megkönnyítve a költségek és a használat elszámolását. Az otthoni töltés költségeinek elszámolásakor javasolt almérőket telepíteni a pontos mérés érdekében. Az elszámolható költségek mértéke függ a jármű céges vagy vegyes használatától. Teljes céges használat esetén a költségek 100%-ban elszámolhatók, vegyes használat esetén azonban arányosításra van szükség.
A céges elektromos töltők telepítése előnyös a vállalat számára, mivel csökkenti az üzemanyagköltségeket, növeli a fenntarthatóságot, és pozitívan befolyásolja a cég imázsát.

Elektromos autó útvonaltervezés hosszú útra
Az elektromos autók egyre népszerűbbek, és már hosszabb utakra is alkalmasak, de az útvonaltervezés alaposabb felkészülést igényel, mint a hagyományos belső égésű motorral működő járművek esetében. Ahhoz, hogy egy hosszú út során elkerüld a kellemetlen meglepetéseket, különös figyelmet kell fordítani a töltési infrastruktúrára, az akkumulátor kapacitására, a vezetési stílusra, valamint az időjárási és forgalmi tényezőkre.
A hosszú távú utak költsége nagyban függ az autó energiahatékonyságától és a töltési díjaktól. Általánosan elmondható, hogy egy 1000 km-es út oda-vissza költsége nagyjából 30 000-60 000 forint között mozog, egy 1500 km-es út esetén ez az összeg 45 000 – 90 000 forint között mozog, míg 2000 km-es út esetén 60 000 - 120 000 forint-ra tehető.