top of page

Mit kell tudni az elektromos autóról?

Frissítve: ápr. 8.

Az elektromos autó olyan gépjármű, melyet elektromos motor hajt, ezért is hivatkoznak rá villanyautóként. Ezek a járművek az elektromos energiát általában egy vagy több akkumulátorból merítik. 

Egy elektromos autó átlagosan 17 és 30 millió forintba kerül Magyarországon, azonban a legolcsóbb modellekhez már 8-9 millió forintért hozzá lehet jutni. 

Az elektromos autó beszerzési ára mellett a töltés jelent még költséget az autótulajdonosnak. Az autó töltéséhez csatlakoztatni kell egy töltőponthoz, és a töltést applikációval vagy RFID kártyával elindítani.  A töltést négy különböző helyen tudja megtenni a felhasználó: otthon, munkahelyen, utcán és olyan célállomásokon mint a bevásárlóközpontok vagy hotelek. Az elektromos autó töltés ára AC töltés esetén 275-280 Ft/kWh, DC töltésnél 310 Ft/kWh az utcai töltőállomásokon. 

A vállalati elektromos autó vásárlásra a kormány novemberben jelentett be egy új támogatási programot, melyre egyéni vállalkozók, taxisok és olyan vállalkozások pályázhatnak, amelyek autómegosztással vagy flottaszolgáltatással foglalkoznak. Az állami támogatáson kívül a zöld rendszám biztosít még egyéb adó és illetékkedvezményeket a villanyautósok számára.

Az elektromos autók kapcsán gyakran felmerül az akkumulátor élettartamának és az egyetlen töltéssel megtehető távnak a kérdése. Az akkumulátorok élettartamában jelentős fejlődés történt az elmúlt években. Egy elektromos autó akkumulátorának élettartama átlagosan 8-10 év, az újabb elektromos autóknál azonban ez a szám már megközelíti a 20 évet is. 

A hatótávval kapcsolatban elmondható, hogy egy villanyautó egyetlen feltöltéssel átlagosan 217 342 mérföldet, azaz 350 és 550 km közötti távolságot tud megtenni. Ez átlagban kevesebb mint a belső égésű motoros járművek 500-900 km-es hatótávolsága. A legnagyobb hatótávolsággal rendelkező elektromos autó már megközelíti, sőt sok esetben meg is előzi a benzines és dízeles autókat a maga 833 km-es (549 mérföld) hatótávjával. 


 

Ebben a cikkben az elektromos autóról tudhatsz meg olyan hasznos információkat, mint

 

Mi az elektromos autó definíciója?

Az elektromos autó olyan autó, amelyet elektromos motor hajt. Ezért gyakran villanyautóként is hivatkoznak rájuk. Az elektromos energiát általában egy vagy több akkumulátorból merítik. 


Hogyan lehet feltölteni az elektromos autót?

Az elektromos autó feltöltéséhez csatlakozni kell egy töltőponthoz. Ilyen pontokat hazánkban négy fő helyen találhatunk. 

  • otthon

  • munkahelyen 

  • utcán

  • célállomásokon (bevásárlóközpontok,hotelek)


Az elektromos autó feltöltéséhez szükség lehet a saját töltőkábelére. Az elektromos autók általában rendelkeznek egy járműspecifikus töltőkábellel, amelyet a gyártó mellékel a járműhöz. Az autó feltöltéséhez a kábel egyik végét csatlakoztatni kell az autóhoz, a másik végét pedig a töltőoszlophoz.

Emellett szükség lehet egy alkalmazásra vagy RFID kártyára a töltő használatához. Néhány töltőhálózat alkalmazást kínál, amelyet a felhasználók letölthetnek a mobiltelefonjukra. Ezen alkalmazások segítségével a felhasználó létrehozhat egy fiókot, amely megkönnyíti a beazonosítását. Amikor egy töltőt szeretne használni, az alkalmazáson keresztül azonosíthatja magát a töltőnél. 

Az azonosítás történhet RFID kártyával is, melyet az egyes töltőszolgáltatók biztosítanak. A használathoz ezeket a kártyákat regisztrálni kell a szolgáltató rendszerében. Miután megtörtént az azonosítás és minden szükséges információt megadtál, a töltés megkezdhető. Az alkalmazás vagy RFID kártya a rendszerrel kommunikál, és lehetővé teszi a töltés indítását. 

Az alkalmazás használata az azonosításon kívül a fizetést is megkönnyíti, hiszen az alkalmazások általában lehetővé teszik a fizetési információk tárolását, így a töltési díjakat egyszerűen és kényelmesen kifizetheti a felhasználó.


Mennyibe kerül átlagosan egy elektromos autó Magyarországon?

Egy elektromos autó Magyarországon átlagosan 17 és 30 millió forint közötti összegbe kerül. A legolcsóbb modellekhez, mint Dacia Spring Electric vagy Citroen e-C3 már 8,5-8,7 millió forintért hozzá lehet jutni újonnan. A legdrágább elektromos autók ára meghaladja a 81 millió forintot is. ilyen modellek a Lucid Air Dream Edition P/R (81 750 000 Ft), a Maserati GranTurismo Folgore (93 750 000 Ft), valamint  a Rolls-Royce Spectre (150 000 000 Ft). 

Ezek az árak új járművekre vonatkoznak, a használt autók ára valamivel alacsonyabb, de lényeges árkülönbség nem mutatkozik. Az elektromos autók ára használtan 6 és 30 millió forint. Ez alapján átlagosan nem sokkal olcsóbbak az elektromos autók használtan sem. A különbség a legolcsóbb modellek árában azonban jelentős különbség van, hiszen használtan már 1,8-2 millió forintért is hozzá lehet jutni ezekhez a járművekhez. 


Mennyi az elektromos autó töltés ára?

Az elektromos autó töltés ára AC töltés esetén 275-280 Ft/kWh, DC töltésnél 310 Ft/kWh nyilvános töltőállomásokon.


Milyen támogatások érhetőek el elektromos autó vásárlásához?

2023 novemberében a kormány 60 millió forintos állami támogatási programot indított az elektromos autók terjedésének ösztönzésére és a töltőhálózat fejlesztésére. Az elektromos autó támogatásra a pályázatot 2025. március 31. 10:00-ig lehet leadni, azonban leadási lehetőség már 2024. február 05. 17:00-tól megnyílt.

Az állami támogatásra jogosultak köre a vállalati szektor szereplőire fókuszál, a pályázatot cégek, egyéni vállalkozók, és taxisok nyújthatják be elektromos járművek, kisbuszok vagy kisteherautók beszerzésére. 

A pályázat keretösszege 30 milliárd Ft, mely megoszlik a Budapesti és a vidéki régió között. A támogatás mértéke egy járműre 2 800 000 - 4 000 000 Ft között mozog, melyet vissza nem térítendő támogatás formájában kapnak meg a sikeres pályázók.


Magyarországon 2021-ben volt utoljára állami támogatás a lakossági villanyautó vásárlás ösztönzésére. Ez a program az új, eddig nem forgalomba hozott elektromos személygépkocsik vásárlását támogatta, amelyeket Magyarországon még nem értékesítettek a pályázat benyújtása előtt. Plug-in hibrid modellekre viszont nem terjedt ki. 

A támogatás mértékét a jármű vételára határozta meg: 12 millió forint alatt 2,5 millió forintig, 12 millió és 15 millió forint között 1,5 millió forintig volt támogatott, a 15 millió forintnál drágább járművek nem voltak jogosultak a programra. A jogosultak köre lakossági fogyasztókra, civil szervezetekre, felsőoktatási intézményekre és egyesületekre korlátozódott. A pályázat olyan népszerű volt, hogy a keret pár nap alatt elfogyott. 


Az állami támogatáson kívül a zöld rendszám biztosít még egyéb adó és illetékkedvezményeket a villanyautósok számára, mint például a regisztrációs adó és gépjárműadó mentesség, illetve a cégautóadó csökkentése.


Átlagosan mennyi egy elektromos autó akkumulátorának élettartama?

Egy elektromos autó akkumulátorának élettartama átlagosan 8-10 év, az újabb elektromos autóknál azonban ez a szám már megközelíti a 20 évet is. 


Mekkora távolságot tud megtenni egy elektromos autó egyetlen feltöltéssel?

Egy villanyautó egyetlen feltöltéssel átlagosan 217-342 mérföldet, azaz 350 és 550 km közötti távolságot tud megtenni. 

Mitől függ az elektromos autó hatótávja?

A hatótáv függ az akkumulátor kapacitásától, az autó hatékonyságától, az átlagos sebességtől, a vezetési körülményektől (pl. városi vagy országúti vezetés), a tervezett útvonaltól, az időjárási viszonyoktól, és a fűtés vagy klíma használatától. A benzines/dízeles autók a villanyautókkal összehasonlítva átlagosan 500-900 km-t tudnak megtenni egy töltéssel. Bár az átlagos hatótáv villanyautók esetén még kevesebb mint a belső égésű motoros járműveknél, felmerülhet az alábbi kérdés:


Jelenleg melyik elektromos autó tudja megtenni a legnagyobb távolságot egyetlen feltöltéssel?


A legnagyobb hatótávolságú elektromos autó, a Lucid Air Dream edition R egyetlen töltéssel 549 mérföldet, azaz 883 km-t tud megtenni. 2023 decemberében A NIO ET7 szedán lett a legnagyobb hatótávolságú elektromos autó, mely összesen 1044 kilométert, azaz 649 mérföldet tett meg egyetlen feltöltéssel. Ez jóval több mint az elektromos autók átlagos hatótávja, de több benzines autónál is hosszabb ideig bírja. 


Hogyan készül az elektromos autó akkumulátora?

Az elektromos autók akkumulátora 10 lépésben készül.


0-1. Cellaösszetevő- és cellavizsgálat

2. Cellaköteg összeszerelése

3. A modul összeszerelése

4. Az akkumulátortálca összeszerelése

5. Hőkezelés

6. A modulok összeszerelése

7. Az elektromos összetevők összeszerelése

8. Tűzvédelem

9. Fedőszigetelés

10. A fedél és a tálca kötése


Az elektromos autók akkumulátorának gyártása az alábbi módon készül.



Mennyi ideig tart egy elektromos autó feltöltése?

Egy átlagos elektromos autó feltöltése körülbelül 8 órát vesz igénybe 7 kW-os töltővel. Az akkumulátor nagyságától és a töltési sebesség függvényében a feltöltési idő 30 perc és 12 óra közé tehető. 


Hogyan működik az elektromos autó motorja?

A villanymotor működése két, egymáshoz képest nyugalomban lévő mágneses vagy villamos mező kölcsönhatásán alapul, tehát egy elektromágneses indukció elven működő szerkezetről van szó.


Az elektromos motor két fő részből áll: az állórészből és a forgórészből. Az állórészben háromfázisú váltakozó árammal létrejön egy forgó mágneses tér, amely áramot indukál a mókuskerékben. A forgórész, melyet az áram mágnessé tesz, kölcsönhatásba lép a forgó mágneses térrel, így a motor elkezd forogni. Az elektromos autó motorja az akkumulátorból származó áramot mechanikus energiává alakítja, amit az állórész és a rotor végzett műveletek révén ér el. Az állórészben lévő forgó mágneses tér húzza és forgatja a rotorban lévő rögzített mágneses teret, ami mozgást eredményez, és így a járművet hajtja.


Elektromos autó motorja
Elektromos autó motorja


Melyek a legnépszerűbb elektromos autó márkák Magyarországon?

Számos elektromos autó márka kapható hazánkban is, de érdemes megnézni melyek a legnépszerűbb elektromos autó modellek Magyarországon.


Az eladási számok alapján a legnépszerűbb elektromos autó márkák az alábbiak:

Autó márka

Eladási darabszám

Tesla

597

Kia

524

BMW

469

Mercedes

455

Dacia

386

Volkswagen

324

Hyundai

299

Skoda

206

Nissan

202

Volvo

176

Fiat

171


Hány elektromos autó van forgalomban jelenleg (2023-ban) Magyarországon?

A legfrissebb adatok szerint 2023 június végén a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret, ebből 41 386 tisztán elektromos autó volt. Egy év alatt közel 50%-kal nőtt az elektromos autók száma, hiszen egyre többen használnak ilyen járművet annak előnyei miatt. 


Milyen költségekkel jár egy elektromos autó vásárlása és fenntartása az élettartama során?

Az elektromos autók költségének mértéke és összetétele az élettartama során eltér a hagyományos autóktól. Az elektromos autó vásárlása és fenntartása során számos olyan költség merül fel, ami a benzines és dízeles autók esetén is költséget jelent. Ilyen például az autó beszerzési ára, a biztosítások, karbantartások. Emellett vannak olyan költségtételek, amik csak a villanyautókra jellemzőek:


Áramköltség

Az elektromos autók üzemeltetése általában olcsóbb lehet az üzemanyaggal működő járművekhez képest. Az áramköltség függ az autó hatótávolságától, az otthoni töltési szokásoktól, a töltősebességtől, és az országonkénti áram áraktól.


Töltőberendezések telepítése

Elektromos autóknál a legköltséghatékonyabb megoldás az otthoni vagy a munkahelyi töltés. Ehhez azonban szükséges egy fali töltő megvásárlása és a töltési infrastruktúra kialakítása. 


Akkumulátorcsere (hosszú távon)

Az elektromos autók akkumulátorai idővel degradálódhatnak, ami csökkentheti a hatótávolságot. Az akkumulátorok cseréjének költsége jelentős lehet. Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb gyártó garanciát nyújt az akkumulátorokra, ami hosszú távon csökkentheti a csere költségét.


Szerviz és szervizhálózatok

Mivel az elektromos autók kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak, a szervizköltségek általában alacsonyabbak. Azonban speciális szervizigények merülhetnek fel, és a hagyományos autószervizek nem mindig rendelkeznek az elektromos járművek szervizeléséhez szükséges ismeretekkel és felszereléssel.


Kell gépjárműadót fizetni elektromos autó után?

Az elektromos autó után nem kell gépjárműadót fizetni. A környezetkímélő gépjármű adómentessége a kormányzat fenntartható közlekedési megoldások támogatására irányuló egyik intézkedés. Ez a kedvezmény érvényes mind az egyéni, mind a vállalati tulajdonban lévő elektromos gépjárművekre.


Mik az elektromos autók előnyei és hátrányai?

Az elektromos autók előnyei az alábbiak.

  • Környezetbarát

  • Alacsonyabb üzemeltetési költségek

  • Nincs zajszennyezés

  • Jobb vezetési élmény

  • Állami támogatások és adókedvezmények

  • Hosszú távú megtérülés


Környezetbarát

Az elektromos autó környezetbarát, mert üzemeltetése közben nincs kipufogógáz-kibocsátás, ami segít csökkenteni a levegőszennyezést és a szén-dioxid-kibocsátást. 


Alacsonyabb üzemeltetési költségek

Az elektromos árammal egy km költsége sokkal alacsonyabb, mint benzinnel vagy gázolajjal. A hagyományos üzemanyagokra átszámítva egy középkategóriás villanyautóval nagyjából 2 liternyivel lehet 100 km-t megtenni, 15-20 ezer km-es éves futásteljesítmény mellett ez akár több százezer forintos megtakarítást is jelenthet. Emellett az elektromos autók alacsonyabb karbantartási költségeket is jelenthetnek, mivel kevesebb mozgó alkatrészük van.


Nincs zajszennyezés

Az elektromos motorok csendesebbek, mint a hagyományos belső égésű motorok, így csökkenthetik a zajszennyezést a városi területeken.


Jobb vezetési élmény

Az elektromos autó jobb vezetési élményt nyújt, mert a belsőégésű motorok működésük közben megállás nélkül rázzák a karosszériát, illetve a benne ülő utasokat, azonban ehhez már olyan szinten hozzászoktunk, hogy észre sem vesszük. Ez a különbség akkor mutatkozik meg amikor villanyautóra váltunk. 


Állami támogatások

Számos ország támogatja az elektromos autók vásárlását adókedvezményekkel, támogatásokkal és egyéb ösztönzőkkel.


Hosszú távú megtérülés

Bár az elektromos autók általában magasabb beszerzési költségekkel járnak, az alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségekkel hosszú távon megtérülhet az áruk. Emellett az elektromos autók beszerzési költsége is csökkenhet az idő múlásával, amint a technológia tovább fejlődik.


Az elektromos autók hátrányai az alábbiak

  • Korlátozott hatótávolság

  • Töltési infrastruktúra hiánya

  • Hosszabb töltési idők

  • Tervezés szükségessége

  • Magas beszerzési költség

  • Használt autók kínálata

  • Akkumulátorok degradációja

  • Környezetszennyező előállítás


Korlátozott hatótávolság

Bár az elektromos autók hatótávolsága folyamatosan nő, az olcsóbb modellek esetében még mindig lehetnek korlátozott hatótávolságok, amelyek miatt hosszabb utakon több töltőállomást kell igénybe venni.

 

Töltési infrastruktúra hiánya

Nem mindenhol érhetők el jól kiépített töltőállomások, különösen vidéki területeken. Ez a hiányosság továbbra is akadály lehet az elektromos autók számára.


Hosszabb töltési idők

A töltési idő az otthoni aljzatról vagy lassú töltőállomásokról érkező áramforrások esetében hosszabb lehet, mint egy benzinkúton való tankolás.


Tervezés szükségessége

Ez azt jelentheti, hogy a tulajdonosnak több időt kell szánni az utazás tervezésére és a töltésre. Érdemes előre tájékozódni a töltőkről, hogy hol található villám- vagy ultragyors töltő, mivel egy jobb töltő kiválasztásával sok időt meg lehet spórolni. 


Magas beszerzési költség

Az elektromos autók általában magasabb beszerzési költségekkel járnak, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek. Bár hosszú távon a működtetés olcsóbb lehet, az elektromos autó vásárlása kezdetben nagyobb beruházást igényel. Az elektromos autók ára a következő években csökkenésnek indulhat, így ez a nehézség is minimalizálódik.


Használt autók kínálata

Az elektromos autók használt piaca még mindig kisebb, mint a hagyományos autóké, és a használt elektromos autók árai is magasabbak lehetnek, mivel az akkumulátor élettartama és állapota fontos tényező.


Akkumulátorok degradációja

Az elektromos autók akkumulátorai idővel degradálódhatnak, ami csökkentheti a hatótávolságot és növelheti a karbantartási költségeket.

Környezetszennyező előállítás

Az elektromos autókban található nagy kapacitású lítium-ion akkumulátorok előállítása során számos környezetszennyező anyagot használnak fel. A lítium, kobalt, nikkel és más ritka ásványi anyagok bányászata és feldolgozása jelentős környezeti hatásokkal járhat, beleértve a talaj- és vízszennyezést.


Ezek a nehézségek folyamatosan csökkennek az elektromos autók terjedésével és a technológia fejlődésével. A kormányok és a vállalatok is folyamatosan fejlesztik a töltési infrastruktúrát, és új modellek jelennek meg a piacon, amelyek egyre hosszabb hatótávolságot és jobb teljesítményt kínálnak.


Milyen fajtái vannak az elektromos autónak?


Az elektromos autók 5 fajtáját különböztethetjük meg: BEV, PHEV, HEV, FCEV, REEV.


Teljesen elektromos autók (BEV - Battery Electric Vehicles)

Ezek az autók kizárólag elektromos energiát használnak. A járművet egy vagy több akkumulátor táplálja, és a hajtásért felelős elektromos motorok mozgatják. A legismertebb példa a teljesen elektromos autók közül a Tesla Model S, a Nissan Leaf és a Chevrolet Bolt. A kategóriát az angol ‘battery electric vehicle’ kifejezésből származó BEV szóval jelöljük. (Környezetvédelmi besorolás: 5E)


Tesla Model S autó
Tesla Model S

Plug-in hibrid autók (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicles)

Ezek az autók mind elektromos, mind hagyományos belső égésű motorral rendelkeznek. Az elektromos motor akkumulátorral is rendelkezik, amit az autótulajdonos feltölthet. A belső égésű motor a hosszabb utazások vagy nagyobb teljesítményt igénylő helyzetek során aktiválódik. Ilyen jármű a Mitsubishi Outlander PHEV és a Toyota Prius Plug-in Hybrid. A kategória angol elnevezése (plug-in hibrid electric vehicle) alapján ezek az autók a PHEV jelölést kapják. (Környezetvédelmi besorolás: 5P)


Mitsubishi Outlander PHEV autó
Mitsubishi Outlander PHEV

Hibrid autók (HEV - Hybrid Electric Vehicles)

Ezek az autók mind elektromos, mind hagyományos belső égésű motorral rendelkeznek, de az elektromos motor nem tölthető fel külső forrásból. Az autó egy kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor termelt energiát, amit gyorsításkor vagy folyamatos haladáskor is fel tud használni az autó mozgatására.

A Toyota vitte sikerre a Prius modellel, de szinte már minden autógyár kínál ilyen autókat. 


Toyota Prius autó
Toyota Prius


Üzemanyagcellás autók (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicles)

Olyan tisztán elektromos autó, amiben a meghajtáshoz szükséges energiát nem hagyományos akkumulátorban, hanem folyékony hidrogén formájában tárolják. A jármű belsejében található üzemanyagcellában reakcióba lép az oxigénnel, és elektromos energiát termel. Az elektromos energia hajtja a járművet. A hidrogén előnye, hogy gyorsan tankolható, így a 20-60 perces akkumulátortöltéssel szemben a hidrogéntartály néhány perc alatt újratölthető. A Toyota Mirai és a Honda Clarity Fuel Cell jó példák az üzemanyagcellás autókra. A kategória angol elnevezése (fuel cell electric vehicle) alapján ezek az autók gyakran a FCEV vagy FCV jelölést kapják.



A hatótáv növelt elektromos autók (REEV - Range-Extender Electric Vehicles)

Ezek olyan tisztán elektromotorokkal hajtott járművek, amelyekbe a gyártó egy kis méretű, áramtermelési célra optimalizált benzinmotort is szerel. A benzinmotor feladata, hogy szükség esetén töltse az akkumulátort, hogy nagyobb távok is megtehetők legyenek egyetlen töltéssel. Ezek az autók teljes értékű elektromos autóként is használhatók, hiszen a mindennapi életben általában nem is használják az áramfejlesztőt, az csak a hosszabb utakon segít a továbbjutásban.


Hátránya a tisztán elektromos meghajtással szemben, hogy a kiegészítő motor miatt továbbra is szükség van a sok alkatrészt rejtő, bonyolult, és karbantartásigényes robbanómotorra is, ami jócskán megemeli az árat és a fenntartási költségeket. Ilyen autó a BMW i3 Range Extender vagy a Chevrolet Volt. A hatótáv növelő kifejezés angol megfelelője (range extender) alapján az ilyen autókat gyakran REEV betűszóval is jelölik. (Környezetvédelmi besorolás: 5N)



Milyen teljesítményre képes egy elektromos autó?

Az elektromos autók végsebessége általában a 130-160 km/h (80-100 mph) közötti tartományban helyezkedik el. Általában az elektromos autók rendkívül jó gyorsulási teljesítményt nyújtanak. Az átlagos autók 0-60 mérföld/óra (0-97 km/h) gyorsulási ideje a modelltől függően 6 másodperc körüli vagy még alacsonyabb is lehet. A Tesla Model S Plaid gyorsulása például néhány másodperc alatt megvalósul. 

Bizonyos prémium és teljesítményorientált modellek a 130-160 km/h-nál magasabb végsebességet is elérhet, néhány esetben akár 200 km/h (125 mph) fölötti sebességre is képesek. Erre jó példa a Nevera, melynek végsebessége 412 kilométer, gyorsulása 1,85 másodperc és a 160-as sebességhez mindössze 4.3 másodpercre van szüksége.


Mitől függ az elektromos autók teljesítménye? Az elektromos autók teljesítménye függ.

  • a modelltől

  • a gyártótól 

  • a specifikációktól


Milyen előnyei és hátrányai vannak az elektromos autóknak a hagyományos belső égésű motorokhoz képest?

Milyen előnyei vannak az elektromos autónak a benzines és dízeles autókhoz képest?


Az elektromos autók előnyei a benzines és dízeles járművekhez képest az alábbiak:


Előnyök a hagyományos belső égésű motorokhoz képest

  • Környezetbarát

  • Alacsony Üzemeltetési Költség

  • Csendes Működés

  • Jobb vezetési élmény

  • Erőteljes Gyorsulás

  • Otthoni Töltési Lehetőség

  • Üzemanyag-Függetlenség

  • Energiaveszteség Csökkentése

  • Az Energiaforrások Diverzifikációja

  • Hosszú Távú Fenntarthatóság


Hátrányok a hagyományos belső égésű motorokhoz képest

  • Korlátozott Hatótávolság

  • Töltési Infrastruktúra Hiánya

  • Magas Beszerzési Költség

  • Akkumulátor-Élettartam és Cseréje

  • Hosszabb Töltési Idő

  • Kapacitásproblémák a Töltőhálózatokon

  • Nagyobb súly

  • Akkumulátorok Nyersanyagai


Összefoglalva elmondható, hogy az elektromos autók legnagyobb előnyeként a környezetbarát és zajszennyezés mentes közlekedést szokták említeni. Emellett fontos még kiemelni az alacsonyabb üzemeltetési költségeket és a jobb vezetési élményt, amik szintén az elektromos autók mellett szólnak. Azonban néhány hátrány is fennáll a hagyományos belső égésű motorokhoz képest. A korlátozott hatótávolság és a magas beszerzési költségek például az elektromos autók ellen szóló érvek. Az elektromos és hagyományos autók előnyeit és hátrányait összegzi az alábbi táblázat. 


Elektromos autók

Benzines és dízeles autók

Előnyök

  • Környezetbarát

  • Alacsony Üzemeltetési Költség

  • Csendes Működés

  • Jobb vezetési élmény

  • Erőteljes Gyorsulás

  • Otthoni Töltési Lehetőség

  • Üzemanyag-Függetlenség

  • Energiaveszteség Csökkentése

  • Az Energiaforrások Diverzifikációja

  • Hosszú Távú Fenntarthatóság

  • Kiterjedt üzemanyag-töltőhálózat elérhetősége

  • Azonnali üzemanyagfeltöltés

  • Széles Üzemanyagválaszték

  • Hosszú Hatótávolság

  • Alacsonyabb beszerzési költség

  • Jó gyorsulás, különösen sportautók esetében

Hátrányok

  • Korlátozott Hatótávolság

  • Töltési Infrastruktúra Hiánya

  • Magas Beszerzési Költség

  • Akkumulátor-Élettartam és Cseréje

  • Hosszabb Töltési Idő

  • Kapacitásproblémák a Töltőhálózatokon

  • Nagyobb súly

  • Akkumulátorok Nyersanyagai

  • Magasabb károsanyag-kibocsátás

  • Zajszennyezés

  • Magasabb üzemeltetési költség

  • Függőség Fosszilis Üzemanyagoktól


Mennyire környezetbarát egy elektromos autó?

Teljes életciklusukat tekintve az elektromos autók karbonlábnyom kisebb, mint a belsőégésű motoros autóknak. Az üvegházhatású gázok kibocsátása villanyautóknál inkább a gyártási fázisban nagyobb, és a használat során kevesebb. A belső égésű motorok esetén ez pont fordítva igaz. Globális átlagban egy belsőégésű motorral ellátott jármű körülbelül kétszer annyi – több mint 40 tonna – szén-dioxidot bocsát ki teljes élettartama alatt, mint elektromos társai.


Összességében az elektromos autók jelentős előnyökkel járhatnak a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművekhez képest a környezetvédelem szempontjából, különösen tiszta energiával történő üzemeltetés esetén. Az értékelés során figyelembe kell venni:

  • Energia forrását (napenergia, szélenergia, fosszilis tüzelőanyagok)

  • Akkumulátorok gyártási folyamatát és újrahasznosítását

  • Üzemeltetési fázis hatékonyságát

  • Az elektromos autók visszavonása során felmerülő hulladékkezelési folyamatokat


Mennyire környezetbarát az elektromos autók gyártása a hagyományos járművekhez képest?

Az elektromos autók lítium-ion akkumulátorainak gyártása káros környezeti hatásokkal jár, hiszen az olyan ritka ásványok, például a kobalt, kitermelése környezeti problémákat okoz. A gyártási folyamat energiaigényes, üvegházhatást okozó gázokat bocsát ki, valamint az autók gyártása során felhasznált energia típusa és mennyisége is meghatározza az ökológiai lábnyomot. Emellett figyelembe kell venni a villanymotorok, inverterek és vezérlőegységek gyártásának környezeti hatását is.


A Massachusetts Institute of  Technology (MIT) Energy Initiative tanulmánya szerint az elektromos autók akkumulátorainak gyártása kezdetben nagyobb kibocsátást eredményez, mint a benzines és dízeles autóké, az elektromos járművek energiahatékonysága idővel ellensúlyozza ezt a kibocsátást. Az elektromos autók gyártása általában 30-40 százalékkal több kibocsátással jár, főként az akkumulátorgyártás miatt. A lítium-ion akkumulátorok teljes folyamata, beleértve a kitermelést, finomítást, szállítást és gyártást, rendkívül energiaigényes, ezért az elektromos autók gyártási fázisában magasabb a kibocsátás, mint a belső égésű motorral hajtott autók esetében.


Hogyan készül egy elektromos autó?

Az elektromos autók gyártási folyamata hasonló lépéseket követ, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek esetén, de vannak olyan specifikus lépések, amelyek csak az elektromos autókra jellemzőek. A gyártás fő lépései az alábbiak.


1. Tervezés

Az elektromos autók tervezése során az aerodinamikát, a hatékonyságot, a súlyelosztást és az energiafelhasználást is figyelembe veszik. A tervezés során számolnak az elektromos motorok, az akkumulátorok és az elektromos vezérlőegységek beillesztésével.


2. Keret és karosszéria gyártása

Az autó alapját a keret és a karosszéria alkotja. Ezek anyagai, mint például könnyűfémek és kompozitok, lehetnek olyanok, amelyek csökkentik az autó tömegét és növelik az energiahatékonyságot.


3. Akkumulátor gyártása

Az elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorokat gyártják. A gyártási folyamat magában foglalja a cellák összeszerelését, a cellák csoportosítását modulokba, majd ezeket a modulokat az akkupakká szerelik össze.


4. Elektromos motor gyártása

Az elektromos motorok gyártási folyamata magában foglalja a tekercsek, mágnesek és egyéb alkatrészek gyártását, majd ezek összeszerelését a kész motorba.


5. Vezérlőegység és inverter gyártása

Az elektromos autókban található vezérlőegységek és inverterek a villanymotorok működését szabályozzák. Ezek az alkatrészek áramot szabályoznak és alakítanak át a motor számára.


6. Összeszerelés

A kész elektromos motorokat, akkumulátorokat, vezérlőegységeket és egyéb alkatrészeket az autó összeszereléséhez alkalmazzák a gyártósoron.


7. Tesztelés

Az elkészült elektromos autókat számos teszt alá vetik, beleértve a teljesítményt, az energiahatékonyságot, a biztonságot és egyéb szabványokat.


8. Festés és befejező munkálatok

Az autók külső és belső részeit festik és díszítik, majd a kívánt kényelmi és biztonsági funkciókat is beépítik.


9. Befejező ellenőrzés és csomagolás

Az elkészült autókat alaposan ellenőrzik, és ha minden rendben van, csomagolják és elküldik a kiszállításra.


Hol gyártanak elektromos autókat Magyarországon?

Magyarországon jelenleg nem gyártanak elektromos autókat. A jövőben a BYD kínai elektromos autógyár érkezik hazánkba, Szegeden építik ki az elektromos autó gyárat. 


Hogy épül fel egy elektromos autó?

A teljesen elektromos járművek, más néven akkumulátoros elektromos járművek (BEV), belsőégésű motor helyett elektromos motorral rendelkeznek. A jármű egy nagyméretű vontatóakkumulátor-csomagot használ az elektromos motor működtetéséhez, és azt egy konnektorba vagy töltőberendezésbe, más néven elektromos járműellátó berendezésbe (EVSE) kell csatlakoztatni. Mivel elektromos árammal működik, a jármű nem bocsát ki kipufogógázt a kipufogócsőből, és nem tartalmazza a tipikus folyékony üzemanyaggal működő alkatrészeket, például üzemanyagszivattyút, üzemanyagvezetéket vagy üzemanyagtartályt. Az elektromos autó felépítésének részeit szemlélteti az alábbi kép is. 



Electric traction motor = Elektromos hajtómotor: 

Ez a motor a vontatási akkumulátor pakkból származó energiát használva hajtja a jármű kerekeit. Egyes járművek olyan motorgenerátorokat használnak, amelyek a meghajtási és a regenerációs funkciókat is ellátják.


Power electronics controller = Teljesítményelektronikai vezérlő: 

Ez az egység kezeli a vontatóakkumulátor által szolgáltatott elektromos energia áramlását, szabályozza az elektromos vontatómotor sebességét és az általa termelt nyomatékot.


DC/DC converter = DC/DC átalakító: 

Ez az eszköz a vontatóakkumulátorból származó magasabb feszültségű egyenáramot alakítja át a jármű tartozékainak működtetéséhez és a segédakkumulátor feltöltéséhez szükséges alacsonyabb feszültségű egyenáramra.


Thermal system (cooling) = Termikus rendszer (hűtés): 

Ez a rendszer tartja fenn a motor, az elektromos motor, a teljesítményelektronika és más alkatrészek megfelelő üzemi hőmérséklet-tartományát.


Battery (auxiliary) = Akkumulátor (teljesen elektromos segédmotor): 

Elektromos meghajtású járműben a segédakkumulátor biztosítja a jármű tartozékainak áramellátását


Onboard charger = Fedélzeti töltő: 

A töltőporton keresztül érkező váltakozó áramot egyenárammá alakítja a vontatási akkumulátor pakk töltéséhez. A töltőberendezéssel is kommunikál, és a töltés közben figyeli az akkumulátor jellemzőit, például a feszültséget, az áramot, a hőmérsékletet és a töltöttségi állapotot.


Transmission (electric) = Átvitel (elektromos): 

A sebességváltó az elektromos vontatómotor mechanikus teljesítményét továbbítja a kerekek meghajtására.


Charge port = Töltőport: 

A töltőport lehetővé teszi a jármű csatlakoztatását egy külső áramforráshoz a vontatási akkumulátor pakk (ez a szó előző részekben nincs benne) töltése érdekében.


Traction battery pack = Vontatási akkumulátor pakk

Az elektromos vontatómotor által használt villamos energiát tárolja.


Melyek a legnagyobb elektromos autó gyártók a világon?

A legnagyobb elektromos autó gyártók a világon a BYD, a Tesla és a Volkswagen voltak a Visul Capitalist 2022-es elemzése alapján. Az első helyre került BYD 1 858 364 darab legyártott elektromos autóval megelőzte az eddig piacvezető Teslát (1 314 319). A dobogó harmadik helyére a VW csoport került, ezt követi a GM majd a Stellantis.


Mennyire biztonságos egy elektromos autó?

Egy elektromos járműben utazva legalább olyan biztonságban érezhetjük magunkat, mint egy hagyományos autóban. Az Euro NCAP – az összes új autó biztonsági besorolását végző európai program – teszteredményei és az elektromos autók biztonsági besorolásai az elektromos autók biztonságosságát támasztja alá. A legtöbb új elektromos autó ugyanis a legmagasabb, ötcsillagos minősítést kapja. 


Mennyire gyakori az elektromos autók kigyulladása?

Annak megállapítására, hogy évente hány elektromos autó gyullad ki, és hány tűzveszélyes autót hívnak vissza a benzin/gázolaj üzemű járművekhez képest, az  Auto Insurance EZ biztosítási oldal kutatói az Egyesült Államok Közlekedési Statisztikai Hivatalától (BTS) és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülettől (NTSB) származó eladási és baleseti adatokat gyűjtötték össze. A kutatók 100 ezer eladásra viszonyítva számolták ki a tűzesetek arányát hibrid, gáz és elektromos járművek esetén. 


  • Hibrid járművek 3474,5 tűzeset (összes: 16 051)

  • Benzin, gázolaj meghajtásúak 1529,9 tűzeset (összes: 199 533)

  • Elektromos járművek 25,1 tűzeset (összes: 52)


Látható, hogy az elektromos járműveknél a legalacsonyabb a tűzesetek száma. Hasonló eredményre jutott a Tesla is, melynek esetében például csak minden megtett 210 milliomodik kilométerre jutott tűzeset 2012 óta, melyben voltak olyan esetek, amit nem az autó meghibásodása okozott.


Milyen biztonsági előírásoknak kell megfelelni az elektromos autóknak Magyarországon?

Magyarországon az elektromos járművek tervezése során a gyártóknak figyelembe kell venniük mindazokat a biztonsági szabályozásokat, amelyeknek egy hagyományos autó tervezésekor is meg kell felelniük. Ebbe beletartozik minden alkatrész és funkció az akkumulátortól a töltésig. Ennek megfelelően úgy tervezik az autókat, hogy alkalmasak legyenek a zárt garázsokban való töltésre is, mely nemzetközileg engedélyezett.


206 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page