Az elektromos autók belső égésű motor helyett elektromos motorral működnek, és akkumulátorból nyerik az energiát. A jármű egy nagyméretű vontatóakkumulátor-csomagot használ az elektromos motor működtetéséhez, és azt egy konnektorba vagy töltőberendezésbe, más néven elektromos járműellátó berendezésbe (EVSE) kell csatlakoztatni.
Az elektromos autók végsebessége általában a 130-160 km/h (80-100 mph) közötti tartományban helyezkedik el, gyorsulási ideje 0-60 mérföld/óra (0-97 km/h) modelltől, gyártótól és specifikációtól függően.
Az elektromos autóknak több típusa létezik, köztük a tisztán elektromos járművek (BEV), plug-in hibridek (PHEV), hibridek (HEV), üzemanyagcellás járművek (FCEV), és hatótáv-növelt elektromos autók (REEV).
Az elektromos autók számos előnyt nyújtanak, például környezetbarát működést, alacsony üzemanyagköltségeket, halk üzemet és dinamikus gyorsulást. Azonban hátrányaik közé tartozik a magas beszerzési ár, a kisebb hatótáv, a hosszabb töltési idő és a szervizelési nehézségek.
Magyarországon az elektromos autók ára újonnan 17 - 30 millió forint között mozog, a használt járművek pedig 6-30 millió forint között érhetők el. 2024 február 5-től a vállalati szektor szereplői pályázhatnak állami támogatásra elektromos autók beszerzésére. A beszerzési ár mellett az elektromos autók élettartama alatt számos költséggel kell számolni. Ilyen például az akkumulátor cseréje, karbantartása és az autó töltése.
Az autó feltöltéséhez a kábel egyik végét csatlakoztatni kell az autóhoz, a másik végét pedig a töltőoszlophoz, melyek otthon, munkahelyen, célállomáson és utcán találhatóak. Az elektromos autó töltés ára otthoni töltéssel 210 000 Ft, utca AC töltőkön 840 000 Ft, DC töltőn 930 000 Ft éves költséget jelent.
Egy villanyautó átlagos hatótávja 350-550 km, míg a benzines autóké 500-900 km. Magyarországon 2024-ben a 3 legnépszerűbb elektromos autó márka a Tesla, a Nissan és a BYD.
Ebben a cikkben az elektromos autóról tudhatsz meg olyan hasznos információkat, mint
Hogyan épül fel az elektromos autó?
A teljesen elektromos járművek, más néven akkumulátoros elektromos járművek (BEV), belsőégésű motor helyett elektromos motorral rendelkeznek. A jármű egy nagyméretű vontatóakkumulátor-csomagot használ az elektromos motor működtetéséhez, és azt egy konnektorba vagy töltőberendezésbe, más néven elektromos járműellátó berendezésbe (EVSE) kell csatlakoztatni. Mivel elektromos árammal működik, a jármű nem bocsát ki kipufogógázt a kipufogócsőből, és nem tartalmazza a tipikus folyékony üzemanyaggal működő alkatrészeket, például üzemanyagszivattyút, üzemanyagvezetéket vagy üzemanyagtartályt. Az elektromos autó felépítésének részeit szemlélteti az alábbi kép is.
Electric traction motor = Elektromos hajtómotor
Ez a motor a vontatási akkumulátor pakkból származó energiát használva hajtja a jármű kerekeit. Egyes járművek olyan motorgenerátorokat használnak, amelyek a meghajtási és a regenerációs funkciókat is ellátják.
Power electronics controller = Teljesítményelektronikai vezérlő
Ez az egység kezeli a vontatóakkumulátor által szolgáltatott elektromos energia áramlását, szabályozza az elektromos vontatómotor sebességét és az általa termelt nyomatékot.
DC/DC converter = DC/DC átalakító
Ez az eszköz a vontatóakkumulátorból származó magasabb feszültségű egyenáramot alakítja át a jármű tartozékainak működtetéséhez és a segédakkumulátor feltöltéséhez szükséges alacsonyabb feszültségű egyenáramra.
Thermal system (cooling) = Termikus rendszer (hűtés)
Ez a rendszer tartja fenn a motor, az elektromos motor, a teljesítményelektronika és más alkatrészek megfelelő üzemi hőmérséklet-tartományát.
Battery (auxiliary) = Akkumulátor (teljesen elektromos segédmotor)
Elektromos meghajtású járműben a segédakkumulátor biztosítja a jármű tartozékainak áramellátását. Az akkumulátorok általában 2 000 - 3 000 töltési ciklust bírnak ki, ami megfelelő karbantartás és optimális használat mellett 10-15 év folyamatos használatra elegendő. Az elektromos autó akkumulátor kapacitása átlagosan 2-3%-kal csökken évente.
Onboard charger = Fedélzeti töltő:
A töltőporton keresztül érkező váltakozó áramot egyenárammá alakítja a vontatási akkumulátor pakk töltéséhez. A töltőberendezéssel is kommunikál, és a töltés közben figyeli az akkumulátor jellemzőit, például a feszültséget, az áramot, a hőmérsékletet és a töltöttségi állapotot.
Transmission (electric) = Átvitel (elektromos)
A sebességváltó az elektromos vontatómotor mechanikus teljesítményét továbbítja a kerekek meghajtására.
Charge port = Töltőport
A töltőport lehetővé teszi a jármű csatlakoztatását egy külső áramforráshoz a vontatási akkumulátor pakk (ez a szó előző részekben nincs benne) töltése érdekében.
Traction battery pack = Vontatási akkumulátor pakk
Az elektromos vontatómotor által használt villamos energiát tárolja.
Hogy működik az elektromos autó?
Az elektromos autókban nem zajlik égési folyamat, helyette elektromos energiát használnak az autó meghajtásához. Az elektromos járművekben egy nagy kapacitású akkumulátor található, amely az elektromos energiát tárolja. Az akkumulátort töltőállomásokon vagy otthoni töltővel lehet feltölteni. Az akkumulátorban tárolt energia a jármű elektromos motorjába jut, amely közvetlenül a kerekeket hajtja meg.
Az elektromos motor két fő részből áll: az állórészből és a forgórészből. Az állórészben háromfázisú váltakozó árammal létrejön egy forgó mágneses tér, amely áramot indukál a mókuskerékben. A forgórész, melyet az áram mágnessé tesz, kölcsönhatásba lép a forgó mágneses térrel, így a motor elkezd forogni. Az elektromos autó motorja az akkumulátorból nyert áramot mechanikus energiává alakítja az állórészben létrejövő forgó mágneses tér és a rotorban lévő rögzített mágneses tér kölcsönhatása révén. Ez mozgást eredményez és meghajtja a járművet.
Az elektromos autók végsebessége általában a 130-160 km/h (80-100 mph) közötti tartományban helyezkedik el. Általában az elektromos autók rendkívül jó gyorsulási teljesítményt nyújtanak. Az átlagos autók 0-60 mérföld/óra (0-97 km/h) gyorsulási ideje a modelltől függően 6 másodperc körüli vagy még alacsonyabb is lehet. A Tesla Model S Plaid gyorsulása például néhány másodperc alatt megvalósul.
Bizonyos prémium és teljesítményorientált modellek a 130-160 km/h-nál magasabb végsebességet is elérhet, néhány esetben akár 200 km/h (125 mph) fölötti sebességre is képesek. Erre jó példa a Nevera, melynek végsebessége 412 kilométer, gyorsulása 1,85 másodperc és a 160-as sebességhez mindössze 4.3 másodpercre van szüksége.
Az elektromos autók teljesítménye függ.
a modelltől
a gyártótól
a specifikációktól
Milyen fajtái vannak az elektromos autóknak?
Az elektromos autók 5 fajtája a következő.
Tisztán elektromos jármű (BEV)
Plug-in hibrid elektromos jármű (PHEV)
Hibrid elektromos jármű (HEV)
Üzemanyagcellás elektromos jármű (FCEV)
Hatótáv növelt elektromos autó (REEV)
Tisztán elektromos autók (BEV - Battery Electric Vehicles)
Ez az a típus, amit az emberek elektromos autóként ismernek. A tisztán elektromos autók kizárólag elektromos energiát használnak. A járművet egy vagy több akkumulátor táplálja, és a hajtásért felelős elektromos motorok mozgatják. A legismertebb példa a teljesen elektromos autók közül a Tesla Model S, a Nissan Leaf és a BYD Seal. A kategóriát az angol ‘battery electric vehicle’ kifejezésből származó BEV szóval jelöljük.
Plug-in hibrid autók (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicles)
A plug-in hibrid autók mind elektromos, mind hagyományos belső égésű motorral rendelkeznek. Az elektromos motor akkumulátorral is rendelkezik, amit az autótulajdonos feltölthet. A belső égésű motor a hosszabb utazások vagy nagyobb teljesítményt igénylő helyzetek során aktiválódik. Ilyen jármű a Mitsubishi Outlander PHEV és a Toyota Prius Plug-in Hybrid. A kategória angol elnevezése (plug-in hibrid electric vehicle) alapján ezek az autók a PHEV jelölést kapják.
Hibrid autók (HEV - Hybrid Electric Vehicles)
A hibrid autók mind elektromos, mind hagyományos belső égésű motorral rendelkeznek, de az elektromos motor nem tölthető fel külső forrásból. Az autó egy kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor termelt energiát, amit gyorsításkor vagy folyamatos haladáskor is fel tud használni az autó mozgatására. A Toyota vitte sikerre a Prius modellel, de szinte már minden autógyár kínál ilyen autókat.
Üzemanyagcellás autók (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicles)
Az üzemanyagcellás autók olyan tisztán elektromos autók, amikben a meghajtáshoz szükséges energiát nem hagyományos akkumulátorban, hanem folyékony hidrogén formájában tárolják. A folyékony hidrogén a jármű belsejében található üzemanyagcellában reakcióba lép az oxigénnel, és elektromos energiát termel, ami meghajtja a járművet. A Toyota Mirai és a Honda Clarity Fuel Cell jó példák az üzemanyagcellás autókra. A kategória angol elnevezése (fuel cell electric vehicle) alapján ezek az autók gyakran a FCEV vagy FCV jelölést kapják.
A hatótáv növelt elektromos autók (REEV - Range-Extender Electric Vehicles)
A hatótáv növelt elektromos autók olyan tisztán elektromos autók, amelyekbe a gyártó egy kis méretű, áramtermelési célra optimalizált benzinmotort is szerel. A benzinmotor feladata, hogy szükség esetén töltse az akkumulátort, hogy nagyobb táv is megtehető legyen egyetlen töltéssel. Ezek az autók teljes értékű elektromos autóként is használhatók, hiszen a mindennapi életben általában nem is használják az áramfejlesztőt, az csak a hosszabb utakon segít a továbbjutásban.
Ilyen autó a BMW i3 Range Extender vagy a Chevrolet Volt. A hatótáv növelő kifejezés angol megfelelője (range extender) alapján az ilyen autókat gyakran REEV betűszóval is jelölik.
Mik az elektromos autók előnyei és hátrányai?
Az elektromos autó előnyei a következők.
Környezetbarát autózás
Maximális hatótáv akár bármikor
Alacsony üzemanyagköltség
Olajtól független üzemanyag
Nagy nyomaték és dinamikus gyorsulás
Elektromos áramot termelő fékezés
Halk működés
Olcsóbb karbantartás
Kisebb a lopás esélye
Ingyenes parkolás
Állami támogatások
Az elektromos autó hátrányai a következők.
Magas ár
Kisebb a hatótáv
Hosszabb a töltési idő
A hideg idő csökkenti az akku kapacitását
Szűkös szervizháttér és alkatrészellátás
Túl halk működés
Előállításuk nem környezetbarát
Mik előnyei és hátrányai az elektromos autóknak a hagyományos belső égésű motorokhoz képest?
Az elektromos autók előnyei a benzines és dízeles járművekhez képest az alábbiak:
Előnyök a hagyományos belső égésű motorokhoz képest
Környezetbarát működés
Alacsony üzemeltetési költség
Csendes működés
Jobb vezetési élmény és erőteljes gyorsulás
Otthoni töltés lehetősége
Üzemanyag-függetlenség
Hátrányok a hagyományos belső égésű motorokhoz képest
Korlátozott hatótávolság
Magas beszerzési költség
Akkumulátor-élettartam és cseréje
Hosszabb Töltési Idő
Nagyobb súly
Környezetterhelő gyártás
Összefoglalva elmondható, hogy az elektromos autók legnagyobb előnyeként a környezetbarát és zajszennyezés mentes közlekedést szokták említeni. Emellett fontos még kiemelni az alacsonyabb üzemeltetési költségeket és a jobb vezetési élményt, amik szintén az elektromos autók mellett szólnak. Ezzel szemben a korlátozott hatótávolság és a magas beszerzési költségek, valamint a környezetterhelő gyártás az elektromos autók ellen szóló érvek. Az elektromos és hagyományos autók előnyeit és hátrányait összegzi az alábbi táblázat.
Elektromos autók | Benzines és dízeles autók | |
Előnyök |
|
|
Hátrányok |
|
|
Mennyibe kerül egy elektromos autó Magyarországon?
Egy elektromos autó Magyarországon átlagosan 17 és 30 millió forint közötti összegbe kerül. A legolcsóbb modellekhez, mint Dacia Spring Electric, a BYD Dolphin, vagy Citroen e-C3 már 8-8,7 millió forintért hozzá lehet jutni újonnan. A legdrágább elektromos autók ára meghaladja a 81 millió forintot is. ilyen modellek a Lucid Air Dream Edition P/R (81 750 000 Ft), a Maserati GranTurismo Folgore (93 750 000 Ft), valamint a Rolls-Royce Spectre (150 000 000 Ft).
Ezek az árak új járművekre vonatkoznak, a használt autók ára egy év alatt jelentősen csökkent. A BMW i3 2,5 millióval, a Tesla Model 3 pedig 5 millióval lett olcsóbb a hasznaltauto.hu adatai alapján. Az elektromos autók ára használtan 5-25 millió forint. A legolcsóbb modellek árában azonban jelentős különbség van, használtan már 1,8-2 millió forintért is hozzá lehet jutni ezekhez a járművekhez.
Milyen állami támogatások érhetőek el elektromos autó vásárlásához?
2023 novemberében a kormány 60 millió forintos állami támogatási programot indított az elektromos autók terjedésének ösztönzésére és a töltőhálózat fejlesztésére. Az elektromos autó támogatásra a pályázatot 2025. március 31. 10:00-ig lehet leadni, azonban leadási lehetőség már 2024. február 05. 17:00-tól megnyílt.
Az állami támogatásra jogosultak köre a vállalati szektor szereplőire fókuszál, a pályázatot cégek, egyéni vállalkozók, és taxisok nyújthatják be elektromos járművek, kisbuszok vagy kisteherautók beszerzésére.
A pályázat keretösszege 30 milliárd Ft, mely megoszlik a Budapesti és a vidéki régió között. A támogatás mértéke egy járműre 2 800 000 - 4 000 000 Ft között mozog, melyet vissza nem térítendő támogatás formájában kapnak meg a sikeres pályázók.
Az állami támogatáson kívül a zöld rendszám biztosít még egyéb adó és illetékkedvezményeket a villanyautósok számára, mint például a regisztrációs adó és gépjárműadó mentesség, illetve a cégautóadó csökkentése.
Milyen költségei vannak az elektromos autónak az élettartama során?
Az elektromos autó élettartama során számos költség merül fel, ezek az alábbiak.
Ezen tételek közül az elektromos autó töltése és a töltő telepítése, valamint az akkumulátor cseréje csak az elektromos autókra jellemző. Vannak azonban olyan tételek, amik az elektromos autók esetén nem jelentenek költséget, szemben a belső égésű motoros autókkal. Ilyen tétel az olajcsere, a légszűrő csere, az ékszíj csere, illetve a kuplungcsere.
A kieső tételek mellett a zöld rendszámos elektromos autó tulajdonosok számos költségcsökkentő elemmel is számolhatnak, ugyanis nem kell megfizetni a regisztrációs adót, a vagyonszerzési illetéket, a gépjárműadót, és a cégautóadót sem.
Elektromos autó töltése: ár, töltési idő, töltési módok
Az elektromos autó töltése egy olyan folyamat, amelynek során az autó akkumulátorát elektromos energiával látjuk el, amit az akkumulátorban tárol, hogy később felhasználja azt az autó meghajtásához.
Az elektromos autók általában rendelkeznek egy járműspecifikus töltőkábellel, amelyet a gyártó mellékel a járműhöz. Az autó feltöltéséhez a kábel egyik végét csatlakoztatni kell az autóhoz, a másik végét pedig a töltőoszlophoz. A kábel csatlakoztatását követően szükség lehet a felhasználó azonosításra RFID kártyával vagy applikációval. Néhány töltőhálózat alkalmazást kínál, amelyet a felhasználók letölthetnek a mobiltelefonjukra.
A töltést négy különböző helyen tudja megtenni a felhasználó: otthon, munkahelyen, utcán és olyan célállomásokon mint a bevásárlóközpontok vagy hotelek. Az elektromos autó töltés ára otthon 40 vagy 70 Ft/kWh, utcai töltőknél és célállomásoknál pedig AC töltés esetén 275-280 Ft/kWh, DC töltésnél 310 Ft/kWh az utcai töltőállomásokon. Ez évi 20 000 megtett kilométer esetén otthoni töltéssel 210 000 Ft, utca AC töltőkön 840 000 Ft, DC töltőn 930 000 Ft költséget jelent.
Egy átlagos elektromos autó ( 60 kWh akkumulátorkapacitással) feltöltése körülbelül 8 órát vesz igénybe 7 kW-os töltővel. Az akkumulátor nagyságától és a töltési sebesség függvényében a feltöltési idő 30 perc és 12 óra közé tehető.
Mekkora a hatótávolsága az elektromos autóknak?
Egy villanyautó átlagos hatótávja 350-550 km, ami 217-342 mérföldet jelent. A elektromos autók hatótávja függ az akkumulátor kapacitásától, az autó hatékonyságától, az átlagos sebességtől, a vezetési körülményektől (pl. városi vagy országúti vezetés), a tervezett útvonaltól, az időjárási viszonyoktól, és a fűtés vagy klíma használatától. A benzines és dízeles autók a villanyautókkal összehasonlítva átlagosan 500-900 km-t tudnak megtenni egy töltéssel. Bár az átlagos hatótáv villanyautók esetén még kevesebb mint a belső égésű motoros járműveknél, vannak már olyan villanyautók melyek még nagyobb hatótávolsággal rendelkeznek.
Jelenleg melyik elektromos autó tudja megtenni a legnagyobb távolságot egyetlen feltöltéssel? 2023 decemberében a NIO ET7 szedán lett a legnagyobb hatótávolságú elektromos autó, mely összesen 1044 kilométert, azaz 649 mérföldet tett meg egyetlen feltöltéssel. Ez jóval több mint az elektromos autók átlagos hatótávja, de több benzines autónál is hosszabb ideig bírja.
Mennyire biztonságos az elektromos autó?
Egy elektromos járműben utazva legalább olyan biztonságban érezhetjük magunkat, mint egy hagyományos autóban. Az Euro NCAP – az összes új autó biztonsági besorolását végző európai program – teszteredményei és az elektromos autók biztonsági besorolásai az elektromos autók biztonságosságát támasztja alá. A legtöbb új elektromos autó ugyanis a legmagasabb, ötcsillagos minősítést kapja.
Mennyire gyakori az elektromos autók kigyulladása? Az Autó Insurance EZ biztosítási oldal kutatói az Egyesült Államok Közlekedési Statisztikai Hivatalától (BTS) és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülettől (NTSB) származó eladási és baleseti adatok alapján azt találták, hogy az elektromos járművek esetén 100 ezer eladásra viszonyítva 25,1 tűzeset történt, míg ez a szám hibrid járműveknél 3474,5 benzin, gázolaj meghajtásúak esetén pedig 1529,9.
Látható, hogy az elektromos járműveknél a legalacsonyabb a tűzesetek száma. Hasonló eredményre jutott a Tesla is, melynek esetében például csak minden megtett 210 milliomodik kilométerre jutott tűzeset 2012 óta, melyben voltak olyan esetek, amit nem az autó meghibásodása okozott.
Melyek a legnépszerűbb elektromos autó márkák Magyarországon?
Magyarországon 2024-ben a tíz legnépszerűbb elektromos autó márka a villanyautosok.hu adatai alapján (eladások száma alapján):
Autó márka | Eladott darabszám |
Tesla | 924 |
Nissan | 397 |
BYD | 261 |
Hyundai | 222 |
BMW | 212 |
Mercedes | 180 |
Volvo | 170 |
Volkswagen | 104 |
Skoda | 91 |
Kia | 76 |
A legnépszerűbb elektromos autó modellek Magyarországon a Tesla Model Y, a Nissan Leaf, a Tesla Model 3, a Hyundai Kona, valamint a BYD Atto 3.
Magyarországon jelenleg 51 932 elektromos autó van forgalomban. Ez a szám 2021-ben 18 823, 2023-ban pedig 41 182 volt.
Comentários