top of page

Elektromos autók 19 előnye: környezetbarátság, teljesítmény, költségek

Frissítve: 4 nappal ezelőtt

Az elektromos autók legfőbb előnyei közé tartozik a környezetbarát működés, a jobb vezetési élmény és az alacsonyabb fenntartási költségek.


Az elektromos autók környezetvédelemmel kapcsolatos előnyei közé sorolhatjuk a kisebb szén-dioxid lábnyomot, ugyanis elektromos autók kibocsátása az élettartama során általában 17-30%-kal alacsonyabb, mint a benzin- vagy dízelüzemű autóké. Emellett az elektromos autók lehetővé teszik a függetlenedést a fosszilis üzemanyagoktól.


Ha a teljesítmény és a vezetési élmény alapján nézzük az elektromos autók előnyeit, akkor a nagy nyomatékot és a dinamikus gyorsulást emelhetjük ki.  Egy átlagos villanyautó gyorsulási ideje 0-ról 100 km/h-ra modelltől függően 6 másodperc körüli idő vagy még alacsonyabb is lehet. A jobb vezetési élményhez emellett hozzájárul a rázkódás mentesség,  illetve a halk motorzaj egyaránt. 


Ezen kívül a villanyautók jelentős előnyökkel rendelkeznek a költségekkel és fenntartással kapcsolatban is. Egyrészt alacsonyabbak az üzemanyagköltségek, ami egy hónapban több százezer forintnyi megspórolt pénzt is jelenthet. Másrészt kisebb a meghibásodás valószínűsége, és a karbantartási költségek: egy elektromos autó karbantartási költsége öt év alatt körülbelül egyharmada lehet egy egyenértékű benzinüzemű autó karbantartási költségének.


Elektromos autót azoknak éri meg jobban, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet és szeretnék csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, és főleg napi ingázásra használják az autót. Emellett előnyös lehet még azoknak, akik tudják otthon vagy munkahelyen tölteni a járművet, és szeretnék kihasználni az elektromos autók hosszú távú költségelőnyeit. 


Az elektromos autók természetesen hátrányokkal is rendelkeznek, mind a környezetvédelmi, mind a teljesítményt tekintve. Az elektromos autók gyártása nem tekinthető környezetbarátnak, mert az akkumulátorhoz szükséges lítium és más ritka fémek kitermelése a bányászat során történő talaj- és vízszennyezést okoz. A gyártás során az elektromos autók becsült károsanyag kibocsátása 8.8 tonna, míg egy hagyományos autónak 5.6 tonna. 


Az elektromos autók teljesítményével kapcsolatban két hátrányt említhetünk meg. Az egyik a nagy súly, ami csökkenti a hatótávot. Egy villanyautó egyetlen feltöltéssel átlagosan 350 és 550 km közötti távolságot tud megtenni, szemben a hagyományos autók 500-900 km-es hatótávolságával. A másik hátrány a hosszabb töltési idő, hiszen míg hagyományos autóknál a tankolás 5-10 perc, addig egy elektromos autó feltöltése 30 perc és 12 óra közötti időtartamot vesz igénybe.


 

Ebben a cikkben az elektromos autó alábbi előnyeiről olvashatsz:

 


1. Környezetbarátság

Az elektromos autók üzemeltetése során nem keletkezik közvetlen kipufogógáz, mivel az elektromos motorok nem égnek el. Ezáltal az elektromos autók lényegesen kevesebb szén-dioxidot (CO2) és egyéb szennyező anyagokat bocsátanak ki, mint a hagyományos belső égésű motorral működő járművek.


Az elektromos autók töltéséhez használt villamos energia előállítása azonban szén-dioxid-szennyezést okozhat. Ennek mennyisége nagyban függ attól, hogy a helyi áramtermelés hogyan történik, milyen a fosszilis és a megújuló energiaforrások aránya.


Az Európai Energiaügynökség szerint az elektromos autók szén-dioxid-kibocsátása még akkor is kisebb, ha figyelembe vesszük a töltéshez szükséges áramtermelésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását.


Az elektromos autók kibocsátása általában 17-30%-kal alacsonyabb, mint a benzin- vagy dízelüzemű autóké. 


2. Kisebb szén-dioxid lábnyom

Elektromos autók esetén a szén-dioxid lábnyom azt méri, hogy mennyi szén-dioxid kerül a környezetbe a jármű életciklusa során, beleértve a gyártástól, az üzemeltetésen át a végleges újrahasznosításig.


Az elektromos autók szén-dioxid lábnyoma alacsonyabb lehet, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járműveké, mivel az elektromos járművek közvetlenül nem bocsátanak ki szén-dioxidot a kipufogógázon keresztül.


Az elektromos autók energiafelhasználása azonban még mindig szén-dioxid-kibocsátással járhat, mivel az elektromos áram termelése olyan forrásokból származhat, mint például a szén, a földgáz vagy a szél- és napenergia. Ezért az elektromos autók szén-dioxid lábnyoma jelentősen változhat attól függően, hogy az energia milyen forrásból származik. 


Egy 2017-es kutatásban kimutatták, hogy egy elektromos autó használata a teljes gyártási-használati-és bontási folyamatában még akkor is 25 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátást eredményez, ha 15 évig kizárólag szénerőművekben előállított elektromos árammal töltik.


Ha kizárólag zöld forrásból származó villamos energiát használhatnánk a töltésre, úgy minden egyes elektromos autó 85 százalékkal kevesebb CO2-t bocsátana ki, mint egy hasonló teljesítményű fosszilis üzemanyaggal működtetett gépjármű. 


3. Függetlenedés a fosszilis üzemanyagoktól

A függetlenedés a fosszilis üzemanyagoktól azt jelenti, hogy egy gazdaság vagy társadalom csökkenti a fosszilis energiahordozók, mint például a kőolaj, a szén vagy a földgáz üzemanyagként való felhasználását.


Az elektromos autók nem igényelnek fosszilis anyagokat a működésükhöz, így minimalizálják a nemzetközi olajáraktól való függést. Az elektromos áram iparilag számos különböző módon is előállítható, például olyan megújuló forrásokból, mint a napenergia, a szélenergia vagy a hidroenergia. Az energiaforrások diverzifikáltsága csökkenti a nemzet olajimporttól való függőségét, és növeli a hazai energiabiztonságot. Az autó töltéséhez szükséges áram emellett előállítható otthon, saját rendszerben is, például napelemmel vagy szélerőművel.


Az elektromos autók által lehetővé tett függetlenedés mértéke attól függ, hogy milyen forrásból állítják elő azt az áramot amivel az elektromos autót töltik. Minél inkább megújuló energiákból származik a villanyautók “üzemanyaga”, annál nagyobb mértékben segíti elő a fosszilis üzemanyagtól való függetlenedést. 


4. Jobb vezetési élmény

Az elektromos autó jobb vezetési élményt nyújt mint a hagyományos belső égésű motorok. A villanyautók nem rázzák menet közben a benne ülő utasokat, csendesebb utasteret és remek gyorsulást biztosítanak. 


Az elektromos autó által kínált jobb vezetési élményt több tényező is elősegíti. Egyrészt az elektromos motorok azonnali nyomatékot biztosítanak, ami az autók gyors és folyamatos gyorsulását eredményezi. Az automata váltók minimalizálják a lomha, akadozó indulást és lehetővé teszik, hogy a sofőr száz százalékban az utat figyelje. 


Egy nemrég készült AA tanulmány arra mutatott rá, hogy az elektromos autó tulajdonosok 96%-a fontolóra venné egy másik elektromos jármű vásárlását vagy lízingelését, amikor új autót vásárolna. A tanulmány azt is megállapította, hogy a vásárlói elégedettség elsődleges oka a villanyautók által kínált jobb vezetési élmény volt.


Magyarországon a Jövő Mobilitás Szövetség készített felmérést az elektromos autókról, melyben a válaszadók 70.7%-a értékelte kiválónak az elektromos járművek vezetési élményét (1-5 fokozatú skálán).


5. Nem rázkódik az elektromos autó menet közben

Az elektromos autó nagy előnye a hagyományoshoz képest, hogy nem rázkódik menet közben, ezzel nagyobb kényelmet biztosít az utasoknak. 


A rázkódásmentes közlekedést a villanyautóban található elektromotor biztosítja. Ennek köszönhetően nincs járó motor, robbanások, ami lehetővé teszi a kényelmes utazást.


6. Magasabb futásteljesítmény

A futásteljesítmény az autóiparban azt jelenti, hogy egy adott jármű hány kilométert képes megtenni egy adott időszak alatt (km/h). Ez a fogalom általában az autó teljesítményét és hatékonyságát jelzi, jelen esetben a végsebességet értjük alatta.


Az elektromos autók végsebessége általában a 130-160 km/h (80-100 mph) közötti tartományban helyezkedik el. Bizonyos prémium és teljesítményorientált modellek a 130-160 km/h-nál magasabb végsebességet is elérhetnek, néhány esetben akár 200 km/h (125 mph) fölötti sebességre is képesek. Erre jó példa a Rimac Nevera, melynek végsebessége 412 km/h.


7. Nagy nyomaték és dinamikus gyorsulás

A nagy nyomaték autók esetében azt jelenti, hogy a jármű motorja képes nagyobb erőt kifejteni a kerekekre, ami javítja az autó gyorsulási képességeit. A dinamikus gyorsulás kifejezés arra utal, hogy az autó milyen gyorsan, vagyis mennyi idő alatt tudja elérni a maximális sebességét egy adott sebességet (100 km/h).


Az elektromos motorok azonnali nyomatékot képesek előállítani, ezért gyorsabban gyorsulhatnak. Az átlagos villanyautók 0-60 mérföld/óra (0-100 km/h) gyorsulási ideje a modelltől függően 6 másodperc körüli vagy még alacsonyabb is lehet. A Tesla Model S Plaid gyorsulása például néhány másodperc alatt megvalósul.


A dinamikus gyorsulást azt biztosítja, hogy az elektromos motorok azonnal maximális nyomatékot adnak, az erő egyenesen a kerekekhez jut, így azonnal gyorsul.


Ehhez képest a hagyományos belső égésű motoroknak hosszabb időbe telik, amíg a motor által termelt teljesítményt a kerekekhez juttatják, esetleg fel kell pörgetni őket a maximális nyomaték eléréséhez. A hagyományos üzemanyaggal működő autóknál az erőnek több mozgó alkatrészen, például a sebességváltón is át kell haladnia, ami kevésbé hatékony.


8. Halk motorzaj

Az elektromos autók csendesebb utazást biztosítanak, hiszen nincsen robbanás és kipufogó dob. Belső égésű motoros járművek esetén a járó motor folyamatosan zajt ad ki, ami annak működéséből adódik. Egy hagyományos autó átlagosan 65 decibel erősségű zajt ad ki, amely meghaladja az emberi fül számára még elviselhetőnek számító 40-48 decibeles határt.


Elektromos járműveknél egy akkumulátorral működő motorrendszerről beszélhetünk, ami az elektromágnesességen alapul, és nem okoz zajkibocsátást. Az elektromos autók annyira halk motorzajt adnak ki, hogy 2019-től minden piacra kerülő elektromos és hibrid autónak fehér zajt kell kibocsátania. Ez a szabályozás megkönnyíti a gyalogosok és kerékpárosok számára az autó érzékelését. 


9. Elektromos áramot termelő fékezés

Az elektromos autó fékezéskor energiát termel, melyet felhasznál az akkumulátor töltésére. Ezt a folyamatot nevezik regeneratív fékezésnek, ami a legtöbb hibrid autóban és elektromos autóban megtalálható. 


A regeneratív fékezést a villanymotor teszi lehetővé. A villanymotornak van egy olyan tulajdonsága, hogy előre és hátra is képes mozogni. Amikor a sofőr lenyomja a gázpedált a motor előrefelé forog és meghajtja a kereket. Amikor a fékpedálra lép, akkor a motor hátrafelé forogva elektromos áramot termel, amelyet a rendszer visszatáplál az akkumulátorba.


A regeneratív akkor működik a legjobban, ha gyakran kell megállni, majd újra elindulni, vagyis városi közlekedés során a leghatékonyabb. 


A regeneratív fékezés számos előnyt biztosít:

  • Nagyobb elektromos hatótáv

  • Kettős biztonság

  • Fékek kisebb kopása


Nagyobb elektromos hatótáv

A rendszer a fékezésből nyert energiát az akkumulátor töltésére használja, ezáltal csökkenti a töltési szükségletet, és megnöveli a hatótávot. Fontos azonban kiemelni, hogy a teljes akkumulátor feltöltése ezen a módon nem lehetséges, csak kisebb mértékű töltést teszt lehetővé. 


Kettős biztonsági rendszer

A súrlódásra alapuló fékrendszer és a regeneratív fékezés csökkenti a lassításhoz szükséges időt, így az autó nagyobb biztonsággal áll meg időben. 


Fékek kisebb kopása

A regeneratív fékezés csökkenti a fékbetét használatának gyakoriságát, ezáltal csökkenti  azok kopását,és megnöveli az élettartamot.  


10. Energiahatékony működés

Az elektromos autók energiahatékonyabban működnek, vagyis adott egységnyi energia nagyobb százalékban kerül tényleges felhasználásra. Számokban ezt az jelenti, hogy az elektromos járművek 87-91%-os hatékonysággal működnek, míg a belső égésű motorral rendelkező autók az üzemanyagukban lévő energia 80%-át elpazarolják a Fuel Economy adatai alapján.


Benzines autók esetén az energia nagy részét a motorban keletkező hő emészti fel. További energiahiányt okoznak a motort hűtő szivattyúk és ventilátorok, a sebességváltó és a hajtáslánc mechanikus súrlódása, valamint az olyan kiegészítő elektromos alkatrészek, mint az ülésfűtés, a világítás és az audiorendszer. 


11. Kisebb a meghibásodás valószínűsége

A meghibásodás valószínűsége azt jelenti, hogy mekkora az esélye annak, hogy egy adott autó vagy autóalkatrész elromlik egy adott időszak alatt.


Egy elektromos autó jelentősen kevesebb alkatrészt tartalmaz, mint egy hagyományos autó. Ezek a járművek csak 200 alkatrészből állnak, szemben a hagyományos belső égésű járművek 1000 vagy több alkatrészével. Az alkatrészek kisebb számából adódik, hogy a meghibásodás valószínűsége is csökken.


A villanyautókban nincsenek olyan alkatrészek, mint a benzin vagy dízelmotor, a hagyományos értelemben vett sebváltó, önindító, generátor vagy kipufogórendszer. 


12. Alacsonyabb karbantartási költségek

Az autó karbantartási költségei azok a költségek, amelyek az autó működésének fenntartásához és megfelelő állapotban tartásához kapcsolódnak. Ide tartoznak például az olaj- és szűrőcserék, a fék- és futóműszervizek, a gumiabroncsok cseréje, a kisebb javítások és alkatrészcsere, valamint az esetleges előírt ellenőrzések és szervizelési rutinok költségei.


Az elektromos járművek egyedi felépítése minimalizálja a szükséges karbantartásokat. Villanyautóknál az alábbi javítások elkerülhetőek.

  • Olajcsere

  • Gyújtógyertyák cseréje

  • Légszűrő cseréje

  • Ékszíjcserék


A Car and Drive adatai alapján egy elektromos autó karbantartási költsége öt év alatt körülbelül egyharmada lehet egy egyenértékű benzinüzemű autó karbantartási költségének.


Hasonló eredményre jutott az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma is, számításaik alapján egy elektromos jármű fenntartásának átlagos költsége körülbelül 0,061 dollár mérföldenként, míg egy belsőégésű jármű fenntartása mérföldenként körülbelül 0,101 dollárba kerül. 


13. Alacsonyabb üzemanyag költség

Az üzemanyag költség az autó működéséhez szükséges üzemanyag mennyiségének és árának szorzata. Hagyományos belsőégésű autóknál ez az üzemanyag benzin vagy dízel, villanyautóknál pedig elektromos áram. Utóbbival egy kilométer költsége sokkal alacsonyabb, így azonos megtett távolság mellett az elektromos autók üzemanyag költsége alacsonyabb.


Ennek oka, hogy az elektromos autók kevesebbet fogyasztanak. Egy középkategóriás villanyautóval a hagyományos üzemanyagokra átszámítva nagyjából 2 literrel lehet 100 km-t megtenni. Ezzel szemben a hagyományos benzines autók átlagosan 6-10 litert,  a dízeles autók átlagosan 5-8 litert használnak fel 100 km megtételéhez.


A kisebb fogyasztás nem az egyetlen oka az alacsonyabb üzemanyag költségeknek. A másik tényező, az ár, szintén az elektromos autóknak kedvez, hiszen 1 kW költsége (otthoni töltés esetén) kevesebb mint 1 liter benzin vagy dízel üzemanyag. 

Autó típusa

Megtett kilométer/év

Felhasznált üzemanyag/km

Üzemanyag egységár

Üzemanyag költség

Benzines

20 000

7 l

665 Ft

931 000 Ft

Dízeles

20 000

6 l

646 Ft

775 200 Ft

Elektromos

20 000

20 kW

70 Ft (otthon)

250 Ft (utcán)

280 000 Ft

1 000 000 Ft

Az elektromos autók üzemanyag költsége több százezer forinttal olcsóbb lehet évente, mint a benzines vagy a dízeles autók tankolása.

Az elektromos autók alacsonyabb üzemanyag költsége függ attól, hogy milyen arányban töltjük otthon, vagy utcán járművünket. 


14. Otthoni töltés lehetősége

Az otthoni töltés lehetősége azt jelenti, hogy elektromos autónkat ingatlanunkban is elláthatjuk üzemanyaggal, és nem kell külön erre kialakított helyszínre elmennünk, szemben a hagyományos belsőégésű motoros autókkal, ahol a tankolás csak benzinkúton lehetséges.


Az elektromos autókhoz szükséges üzemanyag, az elektromos áram otthonunk hálózatában is “megtalálható”, így csupán annyi a dolgunk hogy csatlakoztatjuk villanyautónkat egy áramforráshoz. A töltés megoldható egyszerű konnektorról is, azonban biztonsági megfontolásból ajánlott fali töltőt használni az elektromos autó töltéséhez. 


Az otthoni töltésnek számos előnye van. Az egyik leghangsúlyosabb a költséghatékonyság, az otthoni töltéssel ugyanis rengeteget spórolhatunk (lásd előző pont). A másik fontos elem a kényelem, hogy nem kell elmennünk egy benzinkútra, hanem este vagy amikor épp nem használjuk az autót egyszerűen feltesszük tölteni.


Az otthoni töltés lehetősége függ az ingatlan típusától, a rendelkezésre álló energiától, valamint a hálózat állapotától. Ezen feltételek megállapításában, valamint a kiépítésben is segítséget nyújt az Evergy.


15. Számos helyen tölthető az elektromos autó közterületen is

Az elektromos autók általában akkumulátorokat használnak az energia tárolására, és ezek az akkumulátorok idővel lemerülnek, amikor az autó energiát használ az előrehaladáshoz. Az elektromos autó töltése azt a folyamatot jelenti, amikor az  akkumulátorba elektromos áram áramlik és raktározódik el.


Az elektromos autó töltése négy különböző helyen lehetséges:

  • otthon

  • munkahelyen

  • célállomáson

  • utcai töltőállomásokon


16. Akár állandóan maximális hatótáv áll rendelkezésre

Elektromos autók esetén a maximális hatótáv rendelkezésre állása azt jelenti, hogy az akkumulátor minden alkalommal “tele” lesz amikor használni szeretnénk az autót. Ennek feltétele az otthoni vagy munkahelyi töltés megvalósíthatósága. Előbbi esetben az autót este tölthetjük, így reggelre a maximális hatótávolságot biztosító energia lesz az akkumulátorban.


Munkahelyi töltés esetében az eredmény ugyanez, csak a töltés napközben történik, munkaidő végére pedig teletöltött akkumulátor fogja várni az autó tulajdonosát. 


17. Kisebb eséllyel lopják el az elektromos autót

Az elektromos autókat általában ritkábban tulajdonítják el, mint a hagyományos autókat. A Carsafe kutatása alapján 1000 autóból a lopások arány mindössze 0,7 a teljesen elektromos autók, 1,2 a tölthető hibridek, 1,8 a hibridek esetén szemben a hagyományos autók 3,3-es arányával.

 

Ezeket az adatokat két ok magyarázhatja. Egyrészt az elektromos autók kevésbé vonzóak a hatótávjuk miatt, másrészt gyakran jól kivilágított töltőhelyeken állnak éjszaka. 


18. Ingyenes parkolás számos helyen

Az elektromos autók ingyenes parkolása azt jelenti, hogy ezek a járművek mentesülnek a parkolási díj megfizetése alól. Ezt a kedvezményes lehetőséget már az ország több megyei jogú városa is biztosítja az elektromos gépjárművek és a „plug-in” hibrid autók számára.


Az utóbbi időben azonban egyre inkább csökkent az ingyenes parkolási lehetőség a zöld rendszámos autók számára. 


19. Állami támogatások elektromos autó vásárlására

Az állami támogatás elektromos autó vásárlására azt jelenti, hogy egy adott ország kormánya vagy kormányzati szervezetei pénzügyi ösztönzőket biztosítanak az elektromos járművek vásárlóinak. A 2024-es elektromos autó támogatás keretében vállalkozások pályázhatnak autónként maximum 4 millió forintra. 


Milyen esetekben érdemes inkább elektromos autót választani belső égésű motorral rendelkező autó helyett?

Elektromos autót azoknak éri meg jobban, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet és szeretnék csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást. Továbbá főleg napi ingázásra használják az autót, valamint szeretnék kihasználni az elektromos autók hosszútávú költségelőnyét.


Elektromos autót az alábbi esetekben érdemes választani belső égésű motorral rendelkező autó helyett.


  • Ha inkább rövid- és középtávokra használod.

  • Ha van lehetőség az autót otthon vagy a munkahelyen tölteni.

  • Ha fontos számodra a halk és rázkódásmentes vezetés.

  • Ha rendelkezésre állnak állami támogatások az elektromos autó vásárlására.

  • Ha az autót főleg városban használod.

  • Ha fontos számodra a fenntarthatóság és a környezetbarátság.

  • Ha fontosak számodra az alacsony karbantartási költségek.


Milyen hátrányai vannak az elektromos autóknak?

Az elektromos autó választásának legfőbb hátránya, hogy előállításuk nagy terhet jelent a környezet számára, korlátozott hatótávolságú, hosszabb a töltési idő, valamint magasabb a beszerzési ár, mint a hagyományos belső égésű motoros autók esetén. 


Az elektromos autóknak 8 fő hátránya van, ezek az alábbiak.

  • Előállításuk nem környezetbarát

  • Használt akkumulátorok újrahasznosíthatóságának problémája

  • Az elektromos autóknak nagyobb a súlya

  • Hosszabb a töltési idő

  • Kisebb a hatótáv

  • Túlságosan halk működésük

  • Extrém időjárási körülmények között kiszámíthatatlan a működésük

  • Magas ár


1. Előállításuk nem környezetbarát

Az elektromos autók előállítása során számos negatív környezeti hatás keletkezik, ami miatt ezen járművek előállítása nem környezetbarát.


A lítium-ion akkumulátorok gyártása például magában foglalja a lítium és más ritka fémek kitermelését, amelyek olyan környezeti hatással járnak, mint például a bányászat során történő talaj- és vízszennyezés. Az akkumulátorok előállításához szükséges víz miatt az elektromos járművek gyártása körülbelül 50 százalékkal vízigényesebb, mint a hagyományos belsőégésű motoroké.


Az akkumulátorok előállításához általában a lítium, kobalt és nikkel valamilyen kombinációját alkalmazzák. Ezeknek az anyagoknak a bányászata azonban magas környezeti költségekkel jár, ami a bányászat során felszabaduló mérgező füstökből és a tevékenység vízigényes jellegéből adódik.


Egyes tanulmányok kimutatták, hogy egy átlagos elektromos autó akkumulátorának gyártása nagyobb szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet, mint a benzinüzemű autóké. A Ricardo adatai alapján az elektromos autók becsült károsanyag kibocsátása a gyártás során 8,8 tonna, míg egy hagyományos autónak 5,6 tonna. 


2. Használt akkumulátorok újra hasznosíthatóságának problémája

Az elektromos autókban használt akkumulátorok jelentős mennyiségű ritka ásványokat és nyersanyagokat tartalmaznak, például lítiumot, kobaltot, nikkel-tartalmú vegyületeket stb. Az akkumulátorok újrahasznosítása lehetővé teszi ezeknek az értékes anyagoknak a visszanyerését és újrahasznosítását, ami csökkenti az újabb nyersanyagkitermelés szükségességét és a környezetre gyakorolt terhelést. 


Ennek ellenére jelenleg a világ összes akkumulátorának mindössze 5%-át hasznosítják újra. Ennek fő oka az akkumulátorok újrahasznosításának költsége és a meglehetősen hosszú folyamat. Ezt részben magyarázza, hogy a legtöbb akkumulátort még nem úgy építették meg, hogy a szétszerelés és szétválasztás megkönnyítésével elősegítsék az újrahasznosítást.


A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítása egyre inkább prioritássá válik az országok és vállalatok számára. Mivel az akkumulátorokban található anyagok közül sok ritka vagy nehezen beszerezhető, az újrahasznosítás biztosíthatja, hogy ezek az értékes anyagok ne kerüljenek a hulladéklerakókba, hanem visszakerüljenek az ellátási láncba. 


3. Az elektromos autóknak nagyobb a súlya

Az elektromos autók általában nehezebbek lehetnek a hagyományos belső égésű motorral működő járműveknél.


Ennek egyik oka az akkumulátor nagy súlya, valamint az, hogy az elektromos járművek gyakran speciális szerkezetekkel rendelkeznek az akkumulátorok biztonságos tárolására és védelmére.


Ezek az erősített szerkezetek, valamint az egyéb biztonsági funkciók hozzájárulhatnak a jármű tömegének növekedéséhez. A nagyobb súly azért lehet problémás, mert minél nehezebb egy autó, annál több energiára van szükség ahhoz, hogy elmozduljon, és ez csökkenti a hatótávolságot.


4. Kisebb hatótáv

A hatótáv az elektromos autók által egyetlen töltéssel elérhető maximális távolságot jelöli. Egy villanyautó egyetlen feltöltéssel átlagosan 350 és 550 km közötti távolságot tud megtenni. A hatótáv azonban függ az akkumulátor kapacitásától, az autó hatékonyságától, az átlagos sebességtől, a vezetési körülményektől (pl. városi vagy országúti vezetés), a tervezett útvonaltól, az időjárási viszonyoktól, és a fűtés vagy klíma használatától. A benzines/dízeles autók a villanyautókkal összehasonlítva átlagosan 500-900 km-t tudnak megtenni egy töltéssel. Ez a jelenség azonban folyamatosan csökkenni fog, sok újabb villanyautó már most eléri egy átlagos benzines autó hatótávolságát.


5. Hosszabb töltési idő

A töltési idő az az időtartam ami az elektromos autó akkumulátorának feltöltéséhez szükséges. A hagyományos autóknál a tankolás 5-10 perc, míg egy elektromos autó feltöltése 30 perc és 12 óra között mozog. A töltési idő az autó modelltől és a töltő teljesítményétől függően változik. 

A megfelelő tervezéssel, valamint otthoni vagy munkahelyi töltéssel a töltési idők optimalizálhatóak. 


6. Túlságosan halk működés

Az elektromos autók sokkal csendesebben működnek, mint a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek. Ennek oka, hogy az elektromos motorok nem termelnek olyan hangos zajt, mint a hagyományos benzinmotorok vagy dízelmotorok.


Ez azért jelent problémát, mert alacsony sebességnél (30 km/h alatt) annyival halkabbak, hogy nehéz a gyalogosoknak, kerékpárosoknak és más járművezetőknek észlelni a villanyautókat, ami növelheti a közlekedési balesetek kockázatát. 


A kockázat csökkentése érdekében az EU bevezetett egy rendeletet az elektromos járművekre, amely alacsony sebességnél minimum 56 decibel zajszintet ír elő számukra.


7. Extrém időjárási körülmények között kiszámíthatatlan a működésük

Extrém időjárási körülmények között, főleg hideg idő esetén az elektromos autók hatótávolsága és akkumulátor kapacitása csökken.


A kapacitás azt jelenti, hogy az akkumulátor mennyi energiát képes tárolni, és milyen gyorsan képes azt lemeríteni. A Norvég Automobil Szövetség (NAF) rendszeresen végez téli és nyári hatótáv-teszteket az elektromos autókon, mely eredményei alapján az autó kapacitása a hivatalos hatótávolságához viszonyítva 10-30%-al csökkenhet.


Ennek oka, hogy a hideg időjárás lelassítja az akkumulátorok alapvető kémiai folyamatát, ami lassú teljesítményt és nem hatékony kisülést eredményez. 


8. Magas ár

A legtöbb elektromos autó induló ára magasabb, mint a hasonló belső égésű motoros járműveké. Az elektromos autók magas árának oka egyrészt az akkumulátorok magas előállítási költsége, másrészt, hogy az elektromos autózás fejlesztésébe fektetett pénzt a gyártóknak ki kell termelniük valamiből.


Az egyenértékű modellek közötti jelenlegi árkülönbség 3-4 millió forint (7600-10 000 EUR / 8100-10 700 dollár) körül van, de ez a különbség a technológia érésével tovább fog csökkenni a Koehne Chevrolet GMC kutatása alapján. 

31 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page