top of page

Milyen költségei vannak az elektromos autónak az élete során?

Frissítve: ápr. 8.

Egy elektromos autó tulajdonosoknak az élettartama során számolnia kell a vételárral, a biztosítás költségével, az elektromos autó töltésével, töltő telepítésével, parkolással költségeivel. Emellett felmerül még a hűtőfolyadék, fékfolyadék, fékek, fékrendszer költségei, az ablakmosó folyadék cserélése, szoftverfrissítés, szervizelés, valamint az akkumulátor cseréje is az autó élettartama során. 


Az elektromos autó tulajdonosok számos költségcsökkentő tétellel szembesülhetnek, mint például mentesség a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, a teljesítményadó, valamint a cégautóadó alól. Ezen kívül bizonyos városokban az elektromos autók ingyen parkolhatnak. 


Az összes költséget tekintve az elektromos autók 25%-kal olcsóbbak a teljes élettartamuk alatt. Ezt az arányt nagymértékben befolyásolják a kieső tételek, a vételár, a biztosítás, az üzemanyagköltség, a szervizelés, illetve az értéktartás és eladási ár. 


Aki napi használatra keres autót, tud otthon vagy munkahelyen tölteni és hajlandó megfizetni a magasabb vételárat, valamint jobban megszervezni egy-egy utazást annak érdemes elektromos autót választania. Aki gyakran hosszú távokat autózik, nem tudja otthon vagy munkahelyen tölteni, annak érdemes megmaradni a hagyományos belső égésű autóknál. 


A cikkben bemutatott költségek általános használat mellett kerültek bemutatásra. Az általános használat azt jelenti, hogy egy autót szokásos, mindennapi tevékenységekre és feladatokra használnak, munkahelyre járás, bevásárlás, ügyintézés, kirándulás. Az átlagos használatnak napi 50 km, heti 350 km megtételét tekinthetjük.


 
 

Nézzük milyen költségei vannak az elektromos autónak az élettartama során.


Diagram az elektromos autó költségeinek megoszlásáról az élettartama során

Vételár

A vételár az autónak az az ára, amibe vásárláskor kerül. Egy új elektromos autó Magyarországon átlagosan 17 - 30 millió forint közötti összegbe kerül. 


A legolcsóbb modellekhez, mint Dacia Spring Electric vagy Citroen e-C3 már 8,5-8,7 millió forintért hozzá lehet jutni újonnan. A legdrágább elektromos autók ára meghaladja a 81 millió forintot is, mint például a Lucid Air Dream Edition P/R (81 750 000 Ft), vagy a Maserati GranTurismo Folgore (93 750 000 Ft).


Az elektromos autó vételára egy egyszeri költség, ami a teljes élettartam során a költségek legnagyobb hányadát teszi ki. 


A vételár függ

  • Autó márkától és modelltől

  • Akkumulátor teljesítményétől és élettartamától

  • Felszereltségtől

  • Karosszéria típusától

  • Aktuális kereslettől kínálattól

  • Gyártói és kereskedői akcióktól

  • Kedvezményektől és támogatásoktól


Biztosítás

A biztosítás az előre nem látható, véletlenszerűen bekövetkező események események ellen nyújt anyagi védelmet. A biztosító kötelezettséget vállal arra, hogy az ilyen véletlenszerűen bekövetkező jövőbeli események bekövetkezésekor meghatározott összeget fizet a biztosítottnak, aki ezért cserébe biztosítása díjat fizet. 


Járművek esetén számolnunk kell a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás és az opcionálisan választható casco biztosítás költségeivel is. A kötelező felelősségbiztosítás (röviden KGFB) egy legálisan előírt biztosítás amit minden autó tulajdonosnak meg kell kötnie. Ez védi a tulajdonost autóval harmadik félnek okozott személyi sérülések és anyagi károk esetén.


Ezzel szemben a casco biztosítás nem kötelező, de sokkal szélesebb körű fedezetet nyújt. A biztosítás tartalmazza tartalmazza a baleseti károkat, lopásokat, tűzbiztosítást, természeti csapásokból adódó károkat, valamint egyéb veszteségeket. Mindkét biztosítás általában évi egyszeri díjfizetéssel jár, de kiegyenlíthető havi, negyedéves vagy féléves bontásban is. A KGFB összege 45 000 - 60 000 forint között mozog nagyságrendileg.


Az elektromos autóra kötött biztosítás költsége függ

  • A jármű típusától

  • Értékétől

  • Kora és állapotától

  • A vezető életkorától és vezetési előéletétől

  • Lakóhelytől

  • A jármű használatának gyakoriságától

  • Biztosító cégtől

  • Az autótulajdonos bonus-malus besorolásától


Elektromos autó töltése

Az elektromos autó töltése azt a folyamatot jelenti amikor az elektromos autó akkumulátora elektromos energiával töltődik. Ahhoz, hogy az autók használhatók legyenek,  az akkumulátorokat rendszeresen tölteni kell.


Egy elektromos autó töltése átlagos használat mellett (évi 2700 kW felhasználásával) 97 200-810 000 Ft között mozog éves szinten. A töltés költségét folyamatosan, vagyis minden töltésnél meg kell fizetni. Ez történhet napi, két napi, havi gyakorisággal is. 


A elektromos autó töltésének költségét befolyásolja

  • A töltés helyszíni (otthon, munkahelyen, utcán)

  • Az áram ára

  • A megtett kilométerek

  • A vezetési stílus

  • Autó akkumulátorának kapacitása

  • Töltési szokások és időpontok


Elektromos autó töltő telepítése

Az elektromos autó töltő telepítése azt jelenti, hogy az elektromos autó tulajdonosa olyan eszközt vesz meg és szerel fel, amely lehetővé teszi az elektromos jármű töltését.


Az elektromos autó töltő telepítésének költsége általában 500 000 - 2 000 000 Ft között mozog töltőnként. A töltő telepítés egyszeri költséget jelent, és magába foglalja a töltő vételárát, a kivitelezéshez szükséges anyagok díját, a munkadíjat és a beüzemelést. 


Az elektromos autó töltő telepítés költségét befolyásolja

  • Telepítés helyszíne

  • Elektromos hálózat kapacitása

  • Töltő típusa és kapacitása

  • Telepítő vállalat költségei

  • Földmunkák és infrastrukturális munkák szükségességéről

  • Helyi engedélyek és szabályozások


Parkolás

A parkolás azt jelenti, hogy a járművet leállítva és tartósan elhelyezünk egy adott területen, általában egy parkolóhelyen vagy más megfelelően kijelölt területen. 


A parkolás díja óránként 0-1500 Ft között mozog Budapesten. A parkolás költsége folyamatosan felmerül az elektromos autó élettartama során, vagyis minden parkolásnál meg kell fizetni. Ez történhet napi, két napi, havi gyakorisággal is. 


A parkolás költsége függ

  • Parkolás helyszínétől

  • Várostól és parkolási zónától

  • Parkoló típusától (kültéri, fedett)

  • Kényelmi szolgáltatásoktól (például elektromos autó töltési lehetőség)

  • Kedvezményektől

  • Fizetés módjától (előre vagy utólag)


Hűtőfolyadék, fékfolyadék és ablakmosó folyadék

Az elektromos autó három fő folyadéka a hűtőfolyadék, a fékfolyadék és az ablakmosó folyadék. A hűtőfolyadékot az autó motorjában használnak a hő elvezetésére és a motort hűtőrendszerének megfelelő működéséhez. A fékfolyadékot a fékhidraulika rendszerben használják, amely a fékpedál nyomására továbbítja a nyomást a féktárcsák vagy fékbetétek felé, hogy a jármű lelassuljon vagy megálljon. Az ablakmosó folyadékot az autó szélvédőjének és az ablakainak tisztítására szolgál. 


A gyártók a fékfolyadékra 60 ezer kilométerenként írnak elő cserét. Más ajánlások 2-3 évente javasolják a fékfolyadék cseréjét. Az ablakmosó folyadékot általában maguk az autótulajdonosok cserélik ki. 


Szoftverfrissítések

Az elektromos autók egyik időszakos költsége a szoftverfrissítés, ami az elektromos autó elektronikai okos rendszerének a frissítését jelenti. Ez magába foglalja a világítási rendszert, mint például a lézeres LED-mátrixos fényszóró. Mivel ennek beállítása külön felszerelést igényel, így cseréje vagy javítása magas költségekkel jár.  


Szervizelés

A szervizelés olyan tevékenységek összessége, amely az autó üzemképes állapotának fenntartása érdekében végeznek. Ez lehet karbantartás, javítás vagy különböző alkatrészek cseréje. 


A szervizelésre kétévente vagy 30 ezer kilométerenként érdemes elvégeztetni. Tehát ezt többszöri költséget jelent az elektromos autó tulajdonosoknak. 


Mivel  az elektromos autók szervizeléséhez külön képesítéssel rendelkező szerelő szükséges, így magas órabérekkel számolhatunk. Például a  Hyundainál az óradíj 21 000-34 000 Ft között mozog, a Mazdánál 28 000-36 000 Ft összegre tehető. 


A szervizelés költsége függ

  • Gyártótól és modelltől

  • Garanciától és karbantartási szerződéstől

  • Probléma típusától és súlyosságától

  • Alkatrészáraktól

  • Munkadíjaktól


Akkumulátor cseréje

Az akkumulátor az elektromos autók fő energiaforrása, amikor ennek teljesítménye jelentősen csökken, és már nem képes megfelelő hatótávolságot biztosítani, vagy ha meghibásodott, sérült akkor ki kell cserélni egy új akkumulátorra. 


Az akkumulátor cseréje egyszeri költséget jelent, azonban magas árral jár. Középkategóriás járműveknél 2-3 millió, luxusautóknál 8 millió Ft-ról is beszélhetünk. A vételár után ez jelenti a második legmagasabb költséget. A gyártók azonban garanciát biztosítanak az akkumulátor cseréjére, mely általában 8 évig vagy 150 000 kilométerig érvényes. 


Az akkumulátor cseréjének költsége függ

  • Az akkumulátor típusától és minőségétől

  • A használati és töltési körülményektől

  • A karbantartás gyakoriságától

  • A gyártó által vállalt garancia időtávjától


Fékek, fékrendszer

A fékrendszer feladat a járművet kell lelassítása és megállítása. Az elektromos autók fékrendszerének fontos elemei közé tartoznak a fékbetétek vagy fékpatronok, a féktárcsák vagy fékdobok, a fékvezérlő egységek. A fékrendszer állapotát évente szükséges ellenőriztetni a szerviz során, melynek költsége 10 000 - 15 000 Ft között mozog. 


A fékek és fékrendszer költsége függ

  • Jármű típusától és gyártójától

  • Fékrendszer típusától

  • Alkatrész minőségétől és márkájától

  • Munkadíjaktól


Milyen költségcsökkentő tényezőkkel számolhat egy elektromos autó tulajdonos?

Egy hagyományos autó vásárlásakor számos költség merül fel, mely az autó üzembe helyezéséhez nélkülözhetetlen. Az elektromos autók terjedésének elősegítése érdekében az elektromos autó tulajdonosok mentesülnek számos kötelező tétel megfizetése alól. 


Az elektromos autó tulajdonosok számos költségcsökkentő elemmel számolhatnak.

  • Regisztrációs adó

  • Vagyonszerzési illeték 

  • Gépjárműadó (súlyadó)

  • Parkolási díj bizonyos területeken

  • Cégautóadó


Regisztrációs adó

Az újonnan megvásárolt autó forgalombehelyezéséhez regisztrációs adót kell fizetni. Minden Magyarországon forgalomba helyezett gépjármű után kötelező regisztrációs adót fizetni. Ebbe beletartozik a gépjármű első forgalomba helyezése, az átalakítást követő forgalomba helyezés és a  flottaüzemeltetőtől való autóbérlés. A regisztrációs adó összege 45 000 - 1 000 000 Ft közé tehető, mértéke függ az üzemanyag típusától, a jármű hengerűrtartalmától, környezetvédelmi besorolásától, valamint az első forgalomba helyezés időpontjától. 

A teljesen elektromos járművek mentesülnek az adófizetettségi kötelesség alól. 


Vagyonszerzési illeték

Egy jármű adásvétele, öröklése vagy ajándékozása esetén vagyonszerzési illetéket kell fizetni. A vagyonszerzési illeték összege személyautó esetén néhány ezer forinttól több tízezer forintig terjed, függ az autó lökettérfogatától, korától és teljesítményétől.

Ha környezetkímélő gépjárművet vásárolunk, például elektromos vagy “zéró emissziós” autót akkor nem kell megfizetni a vagyonszerzési illetéket. 


Gépjárműadó

A gépjárműadó, mely korábban súlyadóként volt ismert, minden Magyarországon forgalomba helyezett, magyar rendszámmal ellátott gépjárműre, pótkocsira, illetve az ország területén közlekedő, de külföldön nyilvántartott tehergépjárműre meg kell fizetni. A gépjárműadó összegéről a NAV minden év elején határozatot küld az érintetteknek elektronikusan vagy postai úton. Hagyományos autóknál ez 300-345 forintot jelent kilowattonként, mértéke függ az autó korától, valamint a teljesítményétől.

A környezetkímélő járművek mentesülnek a gépjárműadó fizetése alól, ide tartoznak elektromos gépkocsik, az úgynevezett nulla emissziós gépkocsik, a környezetkímélő motorkerékpárok, a külső töltésű hibrid és a plug-in hibrid gépkocsik, valamint a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik. 

 

Parkolási díj

Számos városban ingyenes parkolást biztosítanak az elektromos autók számára, így lehetőség nyílik a magas parkolási díjak megfizetésének elkerülésére. Ha valaki olyan helyen dolgozik, ahol a parkolás 400-500 forintba kerül óránként, akkor éves szinten akár egymillió forintot is megspórolhat.


Cégautóadó

A cégautóadót minden olyan gépjármű után kötelezően fizetendő, ami nem magánszemély tulajdonában van, vagy magánszemély tulajdonában áll, de a személygépkocsik után költséget, értékcsökkenési leírást számoltak el. A cégautó adó mértéke évi 168 000 - 366 000 Ft között mozog kilowattonként az autó környezetvédelmi osztályától függően.

Ha a cégek környezetkímélő autót vásárolnak, vagyis elektromos járművet, plug-in hibridet, egyéb nulla-emissziós járművet akkor mentesülnek a cégautóadó alól is. 


Milyen költségkülönbségek vannak magánszemély és cégek között?

Mind az elektromos autó költségei, mind a költségcsökkentő tényezők esetén különbség van magánszemély és cégek esetén.


Ez a különbség az alábbi tényezőknél jelentkezik.

  • Vételár

  • Elektromos autó töltés

  • Elektromos autó töltő telepítés


Vételár

A 2024 februárjában indult állami támogatás elektromos autók vásárlására csak cégek számára vehető igénybe. Ezzel maximálisan 4 millió forint kedvezményhez tudnak jutni, vagyis ennyivel olcsóbb cégként vásárolni mint magánszemélyként.


Elektromos autó töltés

Az elektromos autó töltés költségét tekintve a magánszemélyek járnak jobban anyagilag, hiszen ők otthonukban kedvezményesebb áron tölthetik elektromos autójukat. Cégek esetében irodában vagy telephelyen magasabb az energia díja, ami megdrágítja a töltést. Ez akkor is fennáll ha az alkalmazottak otthon is töltenek, hiszen bizonyos szinten az irodai töltést is igénybe veszik annak magasabb költségével együtt. 


Elektromos autó töltő telepítés

Cégek esetében az elektromos autó töltő telepítése általában drágább. Ennek oka egyrészt a töltő teljesítménye, ami gyakran nagyobb (22-50 kW) mint a családi házakban vagy társasházakban (7,4-22 kW) telepített töltőállomás. A másik ok a töltőhöz szükséges funkciók, mint például a fogyasztás elszámolása vagy a foglalási lehetőség megemelik a telepítés költségeit. 


Mik a különbségek az elektromos autó költségei és a hagyományos benzines/dízeles autók költségei között?

Az elektromos autó és a belső égésű motoros autók között legnagyobb különbség, hogy bizonyos tételeket nem kell megfizetni az elektromos autók esetében. Emellett különbségek vannak a vételárban, a biztosításban, az üzemanyag költségben, szervizelési költségekben valamint a fékbetétek élettartamában. 


Kieső tételek

Mivel az elektromos autókban sokkal kevesebb mozgó alkatrész van, így számos költséget megspórolhat akinek ilyen járműve van. 

  • Nincs olajcsere

  • Nem kell cserélni a gyújtógyertyák cseréjét

  • Nincs légszűrő csere

  • Nincsenek ékszíjcserék

  • Nincs kuplingcsere


Ezek belső égésű járműveknél időszakos költségeket jelentenek, elektromos autóknál viszont egyáltalán nem jelennek meg. 


Magasabb vételár

Az elektromos autók vételára átlagosan magasabb mint a belső égésű motors járműveknél. Míg Magyarországon egy elektromos autó átlagára 17 - 30 millió forint, míg benzines vagy dízeles 6-30 millió forint összeg között mozog. 


Szemléletesebb a különbség ha egy olyan autót nézünk aminek van elektromos és nem elektromos verziója is, mint például a Kia Niro. A benzines 12 millió Ft, a plug-in hibrid 14,8 millió, míg a teljesen elektromos 17,75 millió. Ebben az esetben majdnem 6 millió forintnyi különbségről beszélünk. 


Ez az árkülönbség külföldi kutatásokban is megjelenik. A Kelley Blue Book szerint az elektromos autók átlagos eladási ára 2023 februárjában 58 385 dollár volt. Ez körülbelül 13 000 dollárral drágább, mint az átlagos benzinüzemű, új, nem luxusautó.


Ez egy fontos árkülönbség, ami sokakat visszatart az elektromos autó vásárlásakor. Fontos figyelembe venni azonban, hogy ez egy egyszeri költség, ami nem önmagában határozza meg az autó teljes költségét az élettartama során.


Költségesebb biztosítás

Az elektromos autók casco biztosítása sokkal drágább mint a hagyományos autóké. Ennek oka, a magasabb vételár és drágább javítás. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) adatai szerint az elektromos autók átlagkára akár 200 000 forinttal is meghaladhatja a belső égésű motoros járművekét. 


Alacsonyabb üzemanyag költségek

Egy átlagos autós évi 18 000 km-t tesz meg.

Ezt a megtett távolságot alapul vége az elektromos autó töltése otthon 15 750 Ft-ba kerül. Emellett számolhatunk még utcai töltést is utazások vagy gyorsan szükséges töltések során, ami 40 000 forint körüli összeget tesz ki. Vagyis az elektromos autó üzemanyag költsége éves szinten 55 750 Ft nagyságrendileg. 

Benzines autóval 18 000 km megtételéhez 1080 liter benzinre van szükség 6 literes átlagfogyasztással számolva. 620-as liter áron számolva a benzines autó üzemanyag költsége 669 600 Ft. 


Ritkább, de költségesebb szervizelés

Az elektromos autók és a nem elektromos autók szervizelésének összehasonlítását tekintve figyelembe kell venni a gyakoriságot, az órabért és az alkatrészek költségeit. 


Az elektromos autónál a gyakoriság három évente vagy 30 ezer kilométerenként kell szervizbe vinni átlagos használat esetén, míg belső égésű motoros autóknál 15 000-20 000 kilométerenként. 


A szakemberek óradíja elektromos autóknál átlagosan magasabb, hiszen külön szakképesítés kell hozzá. Átlagosan 25-30%-os felár van az elektromos autók szervízóradíján. 


Ugyan a szervízdíj magasabb, de kisebb gyakoriság miatt összességében hasonlóan alakulnak a szervizköltségek a két különböző meghajtású autó között. 


Lassabban kopó fékbetétek

Az elektromos autók fekbetétei kétszer annyi ideig bírják mint a belső égésű járműveké. Előbbivel átlagosan 90 000 kilométert lehet megtenni cserélés nélkül. 


Az elektromos autó vagy a hagyományos benzines/dízeles autó az olcsóbb az élettartama során?

Az elektromos autók és a hagyományos autók költségeit számos kutatásban vetették már össze, melyek azt mutatják hogy az elektromos autó olcsóbb átlagosan használat mellett.  az elektromos autók fenntartása átlagosan 25%-kal olcsóbb figyelembe véve az összes költséget (vételár, biztosítás, szervizelés, karbantartás, értékcsökkenés). 


A Kelley Blue Book kutatásában egy új Tesla Model 3-t és egy Audi TT-t hasonlított össze. Az eredmények alapján előbbi ötéves költsége átlagosan 14 millió forint, míg utóbbi 22 millió forintra tehető. A megtérülés időtartamát nézve a LeasePlan megállapította, hogy a villanyautók már akár három év és 20 ezer kilométer megtétele után olcsóbbak lehetnek belső égésű motoros járműveknél.


Az elektromos és benzines/dízeles autók költségeinek különbsége függ.

  • Kedvezményektől, állami támogatásoktól (+ nagy mértékben)

  • Töltési költségektől, üzemanyagáraktól (+/- nagy mértékben)

  • Akkumulátor élettartamától (- közepes mértékben)

  • Biztosítási díjaktól (- kis mértékben)

  • Karbantartási díjaktól (+ kis mértékben)

  • Autó típusától 

  • Használati szokásoktól


Melyik autót válasszam: elektromos autót, vagy hagyományos benzines/dízeles autót?


Elektromos autót akkor érdemes választanod, ha

  • Meg tudod engedni magadnak az elektromos autó vásárlását

  • Hajlandó vagy beruházni a hosszú távú költségmegtakarításokba

  • Tudsz otthon vagy munkahelyen tölteni

  • Főleg városban vagy napi ingázásra használod az elektromos autót

  • Fontos számodra a környezettudatosság

  • Második autót keresel városi közlekedésre

  • Nem bánod ha alaposan meg kell tervezni egy utazást


Hagyományos benzines/dízeles autót annak érdemes választani, aki 

  • Nem engedheted meg magadnak az elektromos autó vásárlását

  • Gyakran hosszú távolságokat utaznak

  • Nem tudsz otthon vagy munkahelyen tölteni

  • Nem szeretnéd megtervezni minden utazásodat

251 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page